Liv Kjos hadde solgt over 1 000 PT-timer tre måneder etter at hun startet som personlig trener. Her er oppskriften.
– Hvordan jeg klarte det? Det vet jeg nesten ikke selv…, sier Liv Kjos – før hun vektlegger viktigheten av ekte engasjement.
– Jeg er kanskje litt brutalt ærlig noen ganger. Jeg har vært selger i alle år så jeg er ikke redd for å presentere høye tall. Det er viktig å være ærlig på hvor lang tid det kan ta å nå målene, og at kunden muligens trenger en PT ett år fremover – som ender med en PT-pakke på ca. 100 timer, fastslår hun.
Ble først instruktør
Liv Kjos presenterer seg selv som «litt eldre enn mange kolleger i yrket». Hun er 48 år gammel og har ikke veldig lang fartstid som PT. Men tre måneder etter at hun startet, hadde hun solgt over 1000 PT-timer.
Karrieren i treningsbransjen begynte med at hun selv var medlem på Fresh Fitness Jessheim fra 2009. Bodypump var favoritten. I 2014 ble eleven selv lærer:
– Etter hvert følte jeg at jeg hadde nådd det ultimate målet, og hadde gått ned 30 kilo. Litt for moro skyld og spøk, spurte jeg instruktøren vår om de ikke trengte flere instruktører. Det gjorde de, og da begynte jeg som det, sier Kjos.
Innlevelse og engasjement
Kjos forteller at hun i det sivile liv befant seg i «den andre enden av treningsbransjen», utdannet innen makeup og stylist-faget.
– Jeg tenkte: Skal jeg kaste bort resten av livet ved å stresse på innmari. Jobben jeg hadde innebar fryktelig mye reising og lange dager, og jeg hadde i lang tid hatt lyst til å utdanne meg til PT. Da senterleder spurte om jeg var interessert i PT-jobb hvis jeg tok utdannelsen, var det ikke nei hos meg.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Hun tror engasjementet, og evnen til å leve seg inn i kundenes situasjon, var avgjørende for pangstarten på PT-karrieren.
– Innlevelse og engasjement merker kundene. Når du sitter i en samtale og sier rett ut at «dette er ikke gjort i en fei, dette tar tid», er det ikke noe vits i å tilby 20 PT-timer. Da tilbyr man de timene det tar for å få kundene i mål.
– Et av mine mål er å få kundene til å synes at de har gjort den beste investeringen i sitt liv, og det synes de hvis de når målene sine, fastslår hun.
Rett på sak
– Jeg spør også om hvor mange ganger kunden har feilet tidligere, hvis kunden selv sier at de er klare for å nå målene denne gangen. Da har de gitt meg et hint om at de kanskje har vært støttemedlem noen ganger, og ikke lykkes.
– Da sier jeg at det er en investering i det å kjøpe en PT-pakke. Det er ikke gratis, men er med på å få deg i mål.
Gode salgskanaler
– Hvor mange timer kjøper en kunde som kanskje trenger ett år for å nå sine mål?
– Hvis du vil helt i mål er det optimale en pakke på 100 klipp. Jeg er ærlig på det å ha PT-pakka så lenge som mulig. Hvis man har en avbetaling som går over så og så lang tid, men bruker timene først – sitter du igjen med betalinger uten å ha flere timer.
– Så hvis man for eksempel vi ha avbetaling på 100 timer som går over ett år, anbefaler jeg to ganger i uka, kombinert med en til to egentreninger, da kan du dele summen av timer i to – hvis du trener i 50 uker. Det ønskelige for mange er 30-40 uker med to timer i uka, det er alltid litt ferier, sykdom etc.
– Hvordan går du frem overfor nye kunder?

– I begynnelsen – i og med jeg var gruppetreningsinstruktør selv – spurte jeg andre instruktører om jeg kunne låne noen minutter av timen før treningen begynte, hvor jeg fortalte at jeg også var blitt PT. Flere av deltakerne kontaktet meg etter det.
– Ellers handler det om å gå rundt på senteret, gir service, tips angående øvelser, rydde litt vekter og være tilgjengelig.
– Og så må jeg nevne Facebook og Instagram, hvor jeg har fått mange kunder! Nå har jeg jobbet som PT i over ett år, så nå er det ofte «kona til» eller «vennen til», som har hørt om meg – og det er hyggelig.
Vær personlig
En viktig milepæl i kundeforholdet er motivasjonssvingninger.
– Jeg sier rett ut til å begynne med at den lykkefølelsen som man opplever i starten, ikke vil vare hele veien; at man trenger noen verktøy for å komme over kneika.
Kjos forteller at hvis noen er veldig umotiverte, hvor de samme unnskyldningene går igjen, kan hun for eksempel avtale et møte på kjøpesenteret for en kaffe og en prat om videre mål.
– Dessuten å legge frem forslag til nye øvelser, for folk går fort lei. For de som kjøper mellom 60 og 100 PT-timer tilbyr jeg også en kostholdsplan.
– Men første bud er å være personlig; at du husker hva kona heter, en bursdag etc., slik at det blir et kompisforhold – og selvfølgelig trene sammen.
Viktige egenerfaringer
– Hva er det beste med jobben som PT?
– Det er å se folk gå fra en «dårlig til god selvtillit», at folk får til mer enn de tror og ser motivasjonen som kommer ut av det. Det har ingen prislapp, for jeg har vært der selv: Stått bakerst i en gruppetime og nesten begynt å grine fordi jeg trodde folk skulle se på meg…
– Hvordan vil du verdsette den erfaringen?
– Det har mye å si. Jeg kan være «menneskelig» med kundene mine, og si at det ikke bare er deg – jeg har vært der selv.
– Jeg er også opptatt av at i den tiden man har meg som PT, skal du lære såpass mye at når du er ferdig skal du gå ut på gulvet å trene målbevisst og vite hva du gjør: Trene trygt og være stolt av deg selv!
– Hva er ambisjonene dine fremover?
– Jeg ønsker etter hvert å kunne trene nyutdannede PT-er, og bruke min motivasjon og «passion» til at andre kan lykkes. For nå jeg har klart det, så klarer alle, fastslår Kjos.
Liv Kjos på Instagram: @treningsliv, Facebook: Treningsliv