Precision Health Scandinavia AS har hentet DNAFit til Norge, og tilbyr det som et verktøy for PT-er og treningssentre for å kunne skreddersy opplegg basert på den enkelte kundes genetikk.
Det virker litt «Sci-Fi-aktig»: DNA-testing for å kunne trene mer riktig i forhold til egen genetiske sammensetning. At det er skepsis rundt DNA-testing til slike formål, har Adam Ackers i Precision Health Scandinavia ingen problemer med å se.
– Det er en utfordring for oss at mange er skeptiske til dette, men jeg tror at når et senter eller en PT har forstått fordelene – og ser at dette er vinn-vinn – vil det være med på å redusere skepsisen, sier Ackers.
– Testen tilbyr unik og ny informasjon som sammen med de tradisjonelle informasjonskildene til PT-en, gir et bedre beslutningsgrunnlag til å sette sammen et godt trenings- og kostholdsprogrammet til kunden, forsetter han.
Ackers har ansvaret for å bygge opp distribusjonen av DNAFit i Norge, og forteller at de blant annet jobber med høyprofilerte idrettsutøvere i Norge som skal bli merkeambassadører.
Vil bli ledende i Norge
DNAFit har vært på markedet en stund i sine kjernemarkeder USA, Storbritannia og Canada. Ackers forteller at man i Storbritannia selger et par tusen test-kit i måneden. I Norge er ambisjonen å bli ledende.
– Vår visjon er at DNAFit skal bli den foretrukne tjenesten for alle PT-er i Norge for testing av kundenes DNA, og bruk av resultatene til mest mulig optimal trening. Det er en naturlig ambisjon da DNAFit allerede er en ledende leverandør av DNA-tester globalt. Vi håper å selge mellom 150 og 200 tester i måneden fra første eller andre kvartal neste år, fastslår Ackers.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Salget vil være en kombinasjon av direktesalg via nettet og salg gjennom treningssentre og PT-er.
Gjennomført mange studier
DNAFit tester for 45 ulike genetiske markører hvor alle er forbundet med trening og ernæring. Få å teste kreves det en spyttprøve fra kunden. Testen gir svar på hvordan en person bør spise og trene basert på personens spesifikke genetikk. Formålet er å effektivisere treningen.
DNAFit konsentrerer sin test rundt to fagfelt: DNA-testing for ernæring (Nutrigenetikk) og testing for helse, trening og sport (Sportsgenetikk). Ifølge Ackers er det gjennomført mange studier som underbygger at å legge opp trening og kosthold i forhold til sin gitte genetikk, gir bedre og/eller raskere resultater enn hvis man ikke tar hensyn til dette.
– DNAFit er godt dokumentert, fastslår han.
Precision Health Scandinavia har også hatt dialog med både Datatilsynet og Bioteknologirådet for å få bekreftet at DNAFit tilfredsstiller gjeldende lovgivning innen DNA-testing.
Bransjen må lede an
DNAFits forretningsmodell baserer seg på en naturlig synergi med PT-profesjonen. I månedsskiftet november/desember lanseres produktet offisielt i Norge, med sertifiseringskurs for de som ønsker å bli «DNAFit Certified Practitioner».

– Genetisk innsikt er et godt verktøy for trening, men det er fortsatt bare en brikke i et komplekst puslespill. Andre faktorer som kundens målsetting og «levd liv» er like viktig. Vi ønsker derfor å bygge et nettverk av kvalifiserte PT-er som ser det større bildet og kan bruke genetikk på en naturlig og integrert måte i sin totalvurdering. Vi mener også at det er viktig at PT-bransjen og treningsstudioene ser sitt snitt i å lede an i denne utviklingen, da det er andre lignende produkter som ønsker å tilby et «off-the shelf» produkt som inkluderer et ferdigspikret trenings- og kostholdsprogram på bakgrunn av DNA-test. Her er DNAFit av en helt annen oppfatning og vi ser kun en fremtid i nært samspill med PT-er og ernæringsfysiologer, sier Ackers.
Han legger til at de har registrert at folk er svært nysgjerrige på DNA-testing.
– At det er kommet for å bli er det ingen tvil om.
Kan øke antall PT-timer
– Hva kan man tjene på å selge DNA-testing til kunder og medlemmer?
– PT-er og ernæringsfysiologer kan selge produktet for en godt rabattert pris til egne kunder, samtidig som de tjener en god margin selv per solgte produkt. Direktesolgt online hos DNAFit ligger prisen på 3 490 kroner. Vi ser også for oss andre løsninger hvor PT-er eller treningskjedene bygger DNAFit inn i pakkeløsninger for å stimulere salg av PT-timer.
– Vi ønsker å bygge opp PT-er og treningssentre som en sterk salgskanal, samtidig vil vi kunne tilby PT-er og treningssentre nye kunder direkte fra oss. Opplæring av PT-er er den beste måten å få dette til på. I Storbritannia har DNAFit rundt 500 PT-er på kundelisten, samt en del frittstående sentre og treningskjeden David Lloyd, sier Ackers.
– Har dere senterkunder i Norge?
– Nei, vi har ikke signert med noen ennå, men vi er i spennende møter for tiden. Starten går nå, fastslår han.
DNAFit’s første sertifiseringskurs holdes fra 30.11-01.12 i Oslo. Se, http://get.dnafitpro.com/oslo/