annonse

annonse

Selger DNA-tilpasset trening

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Precision Health Scandinavia AS har hentet DNAFit til Norge, og tilbyr det som et verktøy for PT-er og treningssentre for å kunne skreddersy opplegg basert på den enkelte kundes genetikk.

Det virker litt «Sci-Fi-aktig»: DNA-testing for å kunne trene mer riktig i forhold til egen genetiske sammensetning. At det er skepsis rundt DNA-testing til slike formål, har Adam Ackers i Precision Health Scandinavia ingen problemer med å se.

– Det er en utfordring for oss at mange er skeptiske til dette, men jeg tror at når et senter eller en PT har forstått fordelene – og ser at dette er vinn-vinn – vil det være med på å redusere skepsisen, sier Ackers.

– Testen tilbyr unik og ny informasjon som sammen med de tradisjonelle informasjonskildene til PT-en, gir et bedre beslutningsgrunnlag til å sette sammen et godt trenings- og kostholdsprogrammet til kunden, forsetter han.

Ackers har ansvaret for å bygge opp distribusjonen av DNAFit i Norge, og forteller at de blant annet jobber med høyprofilerte idrettsutøvere i Norge som skal bli merkeambassadører.

Vil bli ledende i Norge

DNAFit har vært på markedet en stund i sine kjernemarkeder USA, Storbritannia og Canada. Ackers forteller at man i Storbritannia selger et par tusen test-kit i måneden. I Norge er ambisjonen å bli ledende.

– Vår visjon er at DNAFit skal bli den foretrukne tjenesten for alle PT-er i Norge for testing av kundenes DNA, og bruk av resultatene til mest mulig optimal trening. Det er en naturlig ambisjon da DNAFit allerede er en ledende leverandør av DNA-tester globalt. Vi håper å selge mellom 150 og 200 tester i måneden fra første eller andre kvartal neste år, fastslår Ackers.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Salget vil være en kombinasjon av direktesalg via nettet og salg gjennom treningssentre og PT-er.

Gjennomført mange studier

DNAFit tester for 45 ulike genetiske markører hvor alle er forbundet med trening og ernæring. Få å teste kreves det en spyttprøve fra kunden. Testen gir svar på hvordan en person bør spise og trene basert på personens spesifikke genetikk. Formålet er å effektivisere treningen.

DNAFit konsentrerer sin test rundt to fagfelt: DNA-testing for ernæring (Nutrigenetikk) og testing for helse, trening og sport (Sportsgenetikk). Ifølge Ackers er det gjennomført mange studier som underbygger at å legge opp trening og kosthold i forhold til sin gitte genetikk, gir bedre og/eller raskere resultater enn hvis man ikke tar hensyn til dette.

– DNAFit er godt dokumentert, fastslår han.

Precision Health Scandinavia har også hatt dialog med både Datatilsynet og Bioteknologirådet for å få bekreftet at DNAFit tilfredsstiller gjeldende lovgivning innen DNA-testing.

 Bransjen må lede an

DNAFits forretningsmodell baserer seg på en naturlig synergi med PT-profesjonen. I månedsskiftet november/desember lanseres produktet offisielt i Norge, med sertifiseringskurs for de som ønsker å bli «DNAFit Certified Practitioner».

Adam Ackers fronter DNAFt i Norge.
Adam Ackers fronter DNAFt i Norge.

– Genetisk innsikt er et godt verktøy for trening, men det er fortsatt bare en brikke i et komplekst puslespill. Andre faktorer som kundens målsetting og «levd liv» er like viktig. Vi ønsker derfor å bygge et nettverk av kvalifiserte PT-er som ser det større bildet og kan bruke genetikk på en naturlig og integrert måte i sin totalvurdering. Vi mener også at det er viktig at PT-bransjen og treningsstudioene ser sitt snitt i å lede an i denne utviklingen, da det er andre lignende produkter som ønsker å tilby et «off-the shelf» produkt som inkluderer et ferdigspikret trenings- og kostholdsprogram på bakgrunn av DNA-test. Her er DNAFit av en helt annen oppfatning og vi ser kun en fremtid i nært samspill med PT-er og ernæringsfysiologer, sier Ackers.

Han legger til at de har registrert at folk er svært nysgjerrige på DNA-testing.

– At det er kommet for å bli er det ingen tvil om.

Kan øke antall PT-timer

Hva kan man tjene på å selge DNA-testing til kunder og medlemmer?

– PT-er og ernæringsfysiologer kan selge produktet for en godt rabattert pris til egne kunder, samtidig som de tjener en god margin selv per solgte produkt. Direktesolgt online hos DNAFit ligger prisen på 3 490 kroner. Vi ser også for oss andre løsninger hvor PT-er eller treningskjedene bygger DNAFit inn i pakkeløsninger for å stimulere salg av PT-timer.

– Vi ønsker å bygge opp PT-er og treningssentre som en sterk salgskanal, samtidig vil vi kunne tilby PT-er og treningssentre nye kunder direkte fra oss. Opplæring av PT-er er den beste måten å få dette til på. I Storbritannia har DNAFit rundt 500 PT-er på kundelisten, samt en del frittstående sentre og treningskjeden David Lloyd, sier Ackers.

  Har dere senterkunder i Norge?

– Nei, vi har ikke signert med noen ennå, men vi er i spennende møter for tiden. Starten går nå, fastslår han.

DNAFit’s første sertifiseringskurs holdes fra 30.11-01.12 i Oslo. Se, http://get.dnafitpro.com/oslo/

annonse

Senterpartnere

Leverandørpartnere

[l_slider]