MUDO-gründernes internasjonale satsing, HITIO, får sin offisielle start med åpning i Portugal i høst. Sjefen for internasjonaliseringen, Per Christian Pedersen, drømmer stort i et femårsperspektiv.
Som treningsindustrien.no har skrevet tidligere, har de to gründerne i Mudo, Per Christian Pedersen og Fredrik Bjertnæs, internasjonale ambisjoner.
LES: Mudo-gründerne vil ut i Europa
I Sverige startet det opp med piloten Edge Gym, men man valgte å begynne på nytt fordi navnevalget ikke kunne brukes i mange land. Nå er det HITIO som gjelder.
– Nå er navnet HITIO og alt av merkevarebeskyttelse, domener etc. er på plass. Vi har to i Sverige som er klare til å starte opp, men om det blir i år eller neste år vet jeg ikke ennå, sier Pedersen.
Fått med seg tidligere toppsjef
Men i løpet av høsten starter man opp det første HITIO-senteret i Portugal. Som franchisetaker har de fått med seg den tidligere toppsjefen i Adecco Nordic, Per-Arne Gulbrandsen som har bosatt seg i byen Tavira i Algarve-området etter at han gikk av som toppsjef.
Gulbrandsen har trent taekwondo på Mudo i en årrekke og tok svart belte i 2003. Han er også kickboksing instruktør, og har vært ansvarlig for hele kjedens kickboksing-aktiviteter.
Sammenlignet med Norge er det få treningssentre i Algarve, og medlemspotensialet er bra – både i form av lokale portugisere og fastboende innflyttere fra Skandinavia og andre europeiske land.
– Kombinasjonen av et tradisjonelt treningssenter og kampsport vil være en nyhet for både lokalbefolkningen og utlendinger, sier Gulbrandsen.
Flere land på blokka
Per Christian Pedersen forteller at de nå jobber med HITIO-konseptet i Sverige, Sveits, Storbritannia.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Der tror vi det er størst muligheter de neste 12-18 månedene. Men vi har også følere ute i flere andre land som Finland, Tyskland, Tsjekkia og Romania.
– Tenker dere å ha en master franchise i hvert land, som igjen bygger ut flere lokasjoner, eller vil det være som i Norge, hvor det er enkeltstående, i kombinasjon med evt. en som har flere?
– Ja, i hovedsak er strategien å jobbe med master franchisetakere i hvert land eller region som igjen finner franchisetakere og følger opp disse. Men for eksempel i Sverige så kjører vi akkurat samme som i Norge, med enkeltstående franchisetakere.
Ser for seg ti-gangeren
– Hva er drømmemålet for antall HITIO Gyms om fem år?
– 400 gym i Europa, sier Pedersen.
Han legger til at field manager Kjetil Rygh regner med at det er 40 gym i Norge ved utgangen av 2019.
– Vi har ca. 30 gym i Norge, pluss fem franchisetakere som har skrevet kontrakt og er klare til å starte, men vi jobber med lokaler.
– Ser dere på oppkjøp også eller er det nyetableringer og organisk vekst som er modellen?
– Nei, foreløpig ser vi ikke på oppkjøp, men man vet aldri.
– Hva er den/de største utfordringene med å bringe konseptet ut i Europa?
– Den aller største utfordringen er å finne gode partnere i et helt annet land, for et konsept som ikke finnes der fra før.
Dokumenterer med video-blogg
Arbeidet med å internasjonalisere konseptet, har også avstedkommet en video-blogg som skal følge utviklingen fra nasjonalt til et internasjonalt konsept.
– Tanken er å vise frem korte episoder med hva vi jobber med for å lykkes internasjonalt: Møter, reiser, kurser, feiringer etc. I tillegg ønsker vi at folk også skal kunne lære noe av å se på, forteller Pedersen.
Her kan du se første episode: