annonse

annonse

– Skal bli best på service

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

GYM2000 og BM Fitness er i innspurten av fusjonsprosessen. Felles systemer er på plass og målene for det nyfusjonerte selskapet er klare.

– Vi håper vi har tatt med oss det beste fra begge selskapene, fastslår Øyvind Lund Børresen.

Den tidligere sjefen i BM Fitness blir daglig leder i det sammenslåtte selskapet. Gründer og sjef i GYM2000, Knut Ole Kopland blir ansvarlig for utvikling og produksjon – i tillegg til å være arbeidende styreformann.

Selskapet har hovedkontor i Vikersund, men Trondheims-kontoret (tidligere BM Fitness) beholdes.

– Vi skal fortsatt være gründerselskapet GYM2000, det er dette som skal vokse og ta de neste stegene. Så skal menneskene og rammene fra BM Fitness bli en del av dette, sier Lund Børresen.

Tatt med seg det beste

Vi snakker med den nye sjefen i GYM2000 i den hektiske innspurten i fusjonsprosessen, bestående av alt fra systemflytting og sammenslåing av nettsider til kulturbygging og strategiarbeid.

– Hva har vært mest utfordrende?

– Det dreier seg mye om kultur når man skal få to selskaper til å møtes, og der er vi ennå ikke helt i mål. Det handler om å forstå hva som er viktig for den andre parten – og at begge kan være fornøyd med de løsningene man går for.

– Å bringe sammen et gründerdrevet selskap som GYM2000 og et mer investordrevet selskap som BM Fitness byr på noen helt grunnleggende forskjeller i måten det er bygd opp – og der håper vi at vi har tatt med oss det beste, fastslår Lund Børresen.

Satser på service

En av grunnpilarene i det nye selskapet er investeringer i servicesystemer.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

– Det er et av områdene vi skal satse ordentlig på nå som vi får størrelse til å gjøre det. Vi kan være ærlige på at hver for oss har vi hatt utfordringer med dette.

– Det har vært en av driverne for å søke størrelse: Å ha dedikerte mennesker som sikrer at telefon og epost alltid blir besvart, og at delene blir bestilt – i stedet for å bruke «gule lapper» mens vi sitter i bilen.

– Så vi skal tilby enda bedre service til kundene våre. Vi bygger opp dette med interne ressurser kombinert med innleide – men det handler også om systemer: Ticket-systemer, it- og infrastruktur, forteller Lund Børresen.

Blir en totalleverandør

– Hva er ambisjonene deres nå som dere blir større?

– Det første er å bli best på service. Det andre er å vokse som produsent og lage konkurransedyktig og innovativt treningsutstyr, sier Lund Børresen.

Han legger til at de allerede er i prosess med å få godkjent en del utstyr av det internasjonale styrkeløfterforbundet, og at det jobbes kontinuerlig med design.

– Og så skal vi være en totalleverandør med de importmerkene vi har ved siden av.

Ifølge GYM2000-sjefen går det nyfusjonerte selskapet videre med alle de merkene de hadde hver for seg. Så vil tiden vise hva som skjer fremover.

– Det viktigste for oss er at vi skal kunne levere service på alt vi har, ingen skal bli latt i stikken.

Fokus på små og mellomstore

– Hvordan vil kundene merke at dere nå blir et større selskap?

Daglig leder Øyvind Lund Børresen (t.v.) og arbeidende styreformann Knut Ole Kopland i GYM2000. (Foto: GYM2000)

– Vi blir mer tilgjengelige. Det har vært en utfordring både på salg og service. Vi kommer til å være mer på veien, flere kommer til å få besøk av GYM2000 enn det de har vært vant til. Og så kommer vi til å prøve å ta en tydeligere rolle i bransjen totalt sett: Mene litt mer, litt høyere og være til stede på litt flere steder.

– I hvilke kundesegment satser dere mest?

– Innenfor egenproduksjon satser vi på de som stiller store krav og trener målrettet styrketrening – de som vet hva de vil ha.

– Strategien vår er at vi skal fortsette å levere til de vi har levert til: Små og mellomstore sentre og senterkjeder som har små og mellomstore sentre. Vi sier ikke nei hvis SATS Elixia banker på døren, men der har vi ingen konkret strategi.

– Men for de som har mellom 10 og 20 sentre eller driver nøkkelgym, har vi strategier på hvordan vi ønsker å posisjonere oss.

Omsetning på ca. 40 mill.

Inneværende år blir et ryddeår for de to fusjonskameratene, men målene for 2019 – det første driftsåret som ett selskap, er klare.

– Vi skulle ønske at prosessen hadde gått fortere, og at 2018 hadde blitt det som 2019 nå blir; vårt første fulle år med fokus. Vi har lyst til å levere plusstall, og en omsetning på rundt 40 millioner kroner. Etablere oss rundt der, og vokse videre, forteller Lund Børresen.

– Har dere fått noen negative tilbakemeldinger på fusjonsplanene?

– Ikke fra markedet, men litt fra konkurrenter – men det er som forventet.

Lund Børresen utdyper at konkurransesituasjonen i leverandørleddet hele tiden har ligget i bunn for vurderingen av en sammenslåing.

– Det har vært en fremvekst av mange aktører av den størrelsen vi pleide å ha – som leverer et importmerke, tidvis veldig billig, og den konkurransen har ikke vært sunn og heldig. Med å få litt størrelse kan man ta mer langsiktige beslutninger – og være med som aktør det er naturlig å spørre, fastslår han.

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]