For fjerde året på rad arrangerer Technogym en verdensomspennende kampanje for å bekjempe overvekt og inaktivitet, spesielt blant barn og unge.
Kampanjen heter Let´s Move for a Better World og går av stabelen i tidsrommet 13. – 31. mars, over hele verden. I fjor deltok 513 treningssentre i 21 land. Ti av sentrene var norske.
Spania havnet øverst på den internasjonale resultatlisten, mens Norge endte på 13. plass.
Kampanjen skal sette fokus på overvekt og inaktivitet blant barn og unge. Kort fortalt samler deltakersentrene opp sine medlemmer og ansattes aktivitetsparametere, «moves», i perioden – og kan vinne utstyrspremier som må doneres til et ideelt foretak som en skole eller en relevant non-profit organisasjon.
I fjor var det Sprek Verdal som gikk av med seieren, og kunne donere utstyr for 60 000 kroner til en lokal skole.
Skal ha med flere
I år er spillereglene litt annerledes.
– Vi kaller det ikke lenger en konkurranse, men en sosial kampanje. I stedet for at det senteret som genererer flest moves, vinner – har vi satt tre ulike nivåer. Hvis senteret ditt klarer så og så mye, får du utstyr til en gitt verdi. Vi har tre forskjellige nivåer og håper at det skal engasjere enda flere, sier daglig leder Kristian Eliasson i Qicraft Norway.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
De som når mål, og vinner utstyr, må donere dette til sine forhåndsbestemte mottakere.
I år er målet at minst 15 treningssentre skal delta i Norge. På verdensbasis er målet tusen deltakersentre.
Begrenset til MyWellness
Eliasson mener kampanjen er et godt eksempel på hvordan teknologien kan bidra til å hjelpe sentrene med å motivere medlemmene til mer aktivitet – og samtidig være med å synliggjøre og bekjempe overvekt og inaktivitet blant barn og unge i verden og Norge.

Kampanjen er riktignok begrenset til de sentrene som har MyWellness fra Technogym.
– Det hadde vært kulere hvis det hadde omfattet alle genererte moves, uavhengig av plattform?
– Ja, her har det vært mye diskusjon frem og tilbake. Det er en ganske kostbar kampanje for Technogym totalt sett som gjør dette globalt. Derfor har vi sagt at aktivitet som teller inn i «konkurransen» skal være definitiv. Den må registreres slik at vi vet det er generert aktivitet, sier Eliasson.
En positiv kampanje
Sprek Verdal vant i fjor, og året før, og er med også i år med begge sentrene.
– Hvorfor deltar dere?
– Vi deltar fordi kampanjen skaper stort engasjement blant medlemmene, og har vært en liten «snakkis» på Verdal under de to foregående årene vi har deltatt. Det er en svært positiv kampanje på mange måter: Økt besøkstall og økt treningsmotivasjon blant deltakerne, økt antall leads på grunn av gjestetrening og diverse aktiviteter mot blant annet bedrifter i perioden, samt generell oppmerksomhet og «jungeltelegrafen», forteller senterleder Anne Sigrid S. Christoffersen.

Hun legger til at det også ideologisk sett en viktig sak å sette fokus på.
– Og gleden av å kunne donere videre premien vi har vunnet de to siste årene har vært stor både for mottakerne og for oss og våre medlemmer.
Senterlederen forteller at Sprek Verdal oppnådde godt over to millioner Moves i fjor.
– Siden da har vi investert i GroupCycle slik at medlemmene også donerer Moves på sykkeltimene. Dermed er målet på Verdal tre millioner Moves. På Sprek Moan, som er et nyåpnet senter, har vi først og fremst fokus på å gjøre det til en positiv happening, og har ikke satt oss noen ambisjoner om resultatet, utover å skape en positiv «snakkis» her også – som igjen vil kunne generere medlemmer, fastslår Christoffersen.