I en ideell verden strømmer pengene inn og alle kundene er fornøyde. Slik er som kjent ikke hverdagen for de fleste. Collectio AS hjelper allerede rundt 250 treningssentre med å få orden på inntektene. Vi har spurt fem av dem om hva de synes om samarbeidet.
Sportica er en kjede som tilbyr ubemannede nøkkelkortsentre på Skarnes og Kongsvinger, og et bemannet treningssenter på Kløfta. Daglig leder Roger Simensen forteller at kjeden har brukt Collectio AS i mer enn fem år.

– Vi i Sportica bruker Collectio AS til innkreving av ubetalt treningsavgift og andre utestående fordringer.
– I forholdt til tidligere innkassoselskaper vi har brukt, så er vi veldig fornøyd. Vi har et minimum av klager fra våre kunder, noe vi opplevde før med andre selskaper. Vi får også inn en stor andel av det vi har utestående. Vi er veldig fornøyd!
Vil ha mer tid til driften
I mer enn fem år har Collcetio AS hatt ansvar for alt av innfordringer for Sporty24. Nå utvides engasjementet til også å gjelde første gangs fakturering. Daglig leder Bjørnar Eriksen vil ha mer tid til å drive med det han egentlig skal gjøre; å drive de ni sentrene i kjeden. Han vil ha så smidige, enkle og effektive systemer som mulig.

– Sporty24 har i overkant av 7.000 medlemmer, som kan benytte alle treningssentrene våre i Vestfold, Østfold og Buskerud, forteller Eriksen.
– Vi er en typisk lavpriskjede, og det hender en gang i blant at et medlem får problemer med å betale kontingenten. Vi er veldig opptatt av å sette kunden i fokus. Det gjelder også når de av en eller annen grunn får problemer med å betale. Derfor er det viktig at både vi og Collectio er løsningsorienterte og fleksible.
Frigjør tid og ressurser
– I 2016 hadde vi mange utestående fordringer. Alt for ofte ble vi plaget med kunder som følte seg dårlig behandlet av vår tidligere samarbeidspartner. Ikke minst hadde jeg, som eier og daglig leder, en gnagende følelse av at kompetansen var nedadgående, sier Øyvind Melsnes hos Kondis24 på Gjøvik.
Han fikk inntrykk av at den tidligere samarbeidspartneren benyttet seg av studenter og mer eller mindre motiverte deltidsansatte.

– De kunne heller ikke svare meg, hvis jeg skulle finne på å ikke ringe mellom 08.00 og 16.00.
I 2016 fikk Melsnes nok, og byttet til Collectio AS.
– Nå er det Collectio AS som jobber for våre økonomiske interesser. I vårt tillefelle innbærer det å følge opp utestående fordringer og å kanalisere og avstemme innbetalinger. Løsningsgraden og fraværet av kunder som kontakter oss sier det meste om hvor fornøyde vi er, sier Øyvind Melsnes.
Reduserte inntektstapet
Tom Erik Oxholm er daglig leder for Sports Club Akropolis i Drammen. Han tegnet kontrakt med Collectio AS for 20 måneder siden, og den gamle skøytekongen er full av lovord om sin nye samarbeidspartner.
– Collectio krever inn utestående fordringer for oss, og følger opp kundene våre når det er nødvendig. De er veldig imøtekommende og flinke til å komme i dialog med folk, sier Oxholm, og forteller om en løsningsgrad på mellom 92 og 93 prosent.

– Jeg har aldri hørt om tilsvarende tall. Det er nesten 10 prosent over det alle konkurrentene skryter av. Visjonen vår er «den gode opplevelse», og menneskene hos Collectio bidrar absolutt til å forsterke visjonen.
Kontakten og kjemien er veldig viktig for Tom Erik Oxholm.
– To parter som snakker godt sammen, samarbeider også godt. Collectio er hands on hele tiden, og lurer på om det er noe de kan gjøre for oss. Vi føler at vi er den viktigste kunden de har. Det kan ikke bli bedre enn det.
Gode tilbakemeldinger fra medlemmene
På slutten av 2017 åpnet Sprek365 nye franchise-sentre i Måløy, Mandal og Kongsvinger. Dermed består den nordvestlandsbaserte kjeden, med hovedkontor på Vigra, av hele 15 treningssentre.
– Vi har samarbeidet med Collectio AS i snart tre år nå, forteller daglig leder Hans Arne Bjørdal-Hjeldnes.
– Først og fremst hjelper Collectio oss med å kreve inn utestående fordringer. Det kan være mange grunner til at et medlem ikke får betalt til riktig tid, og Collectio er flinke til å finne betalingsløsninger som fungerer bra for våre medlemmer. Vi får gode tilbakemeldinger på dette fra medlemmene våre, sier Bjørdal-Hjeldnes.

– Vi har valgt en avtale der de gjør alt for oss i forhold til medlemssystemet vårt. Løsningsgraden av ubetalte fordringer er ganske høy og det er vi meget fornøyd med. Vi kan si det sånn at den har gått fra normal til temmelig bra.
Bjørdal-Hjeldnes fremholder også det gode forholdet kjeden har til Collectio.
– Nå går det meste på automatikk, men vi har fått mange gode råd og innspill om ting vi må forbedre i forhold til å få økt løsningsgraden. Collectio er et topp team å samarbeide med, som vi anbefaler på det varmeste.