Roger Gillros i Aktivitet Norge hanket inn sponsorer midt under koronakrisen og står klar med et fulltegnet crossfit-event i august. Og i februar neste år er det duket for full fres på Storefjell. Dessuten har Tromsø kommune banket på døren…
Sammen med Eleiko Group og Vitamin Well Group gjør Roger Gillros og Aktivitet Norge en større satsning: Norwegian CrossFit Throwdown går av stabelen i august i år – og er allerede utsolgt med 240 deltakere, hele 210 fra Norge.
– Vi jobber tett med Storefjell Resort og Gol kommune for å kunne garantere en konkurranse, samt at den er risikofri, forteller Gillros.
Han legger til at de var usikre på om det var mulig, men sponsorene i ryggen pushet på for at Aktivitet Norge skulle vise at det er lys i tunellen.
Også i august i fjor ble det avholdt crossfit-konkurranse på Storefjell. Gillros forteller at det var en «lukket boble» med mange regler og kontroller.
– Uten Eleiko som sponsor hadde vi ikke klart det, fastslår han.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Slipper kostnader
Under pandemien i fjor tegnet Aktivitet Norge sponsoravtale med Eleiko frem til 2022, der selskapet blir partnere på alt utstyr til alle eventer som avholdes.
– Det er vi veldig stolte av. Vitamin Well/Nocco er også en stor partner som støtter oss med sponsorinntekter og produserer markedsføringsmateriell som foto, video og lyd.
Gillros forteller at det er store mengder utstyr som kreves under et stort event.
– Vi må ha mer utstyr nå i covid-tidene, og Eleiko supporterer oss med alt utstyr vi trenger. De inviterer oss også til produktutvikling og testing. De sender ut og sender hjem utstyr i forbindelse med et event, noe som representerer en stor kostnad vi ikke har lenger.
Blir lagt merke til
Selv om det er og har vært tøffe tider, ser Gillros fremover mot neste år. Da skal det arrangeres to konkurranser i februar, og Storefjell gjøres om til en «CrossFit Resort» i 10 dager med European Masters Championship og Norwegian T3am Championship.
– Det blir to helger på rappen, og i uken i mellom skal vi ha affiliate-møter der oppe.
Gillros gleder seg også over en telefon han fikk fra Tromsø kommune etter arrangementet på Storefjell i august i fjor.
– De så hva vi hadde gjort og inviterte oss på befaring. Nå sitter vi og planlegger noe i Tromsø sammen med kommunen. Målet er å gjøre noe under midnattsolen – for eksempel et event midt på natten mens det er sol.
– At vi ble kontaktet av Tromsø kommune betyr mye for oss, og viser at vi er på rett vei, fastslår han.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Har vært tøft
Som resten av treningsbransjen har det vært mange tøffe måneder også for Aktivitet Norge og crossfit-miljøet rundt. Det ble arrangert Sanctionals i februar 2020, men så kom krisen.
– Siden da har det vært lite omsetning. Uten events er det lite penger inn, selv om vi har forsøkt å være kreative, forteller Gillros.
LES OGSÅ: Teller ned til smekkfull Crossfit-konkurranse på Storefjell
Det ble arrangert en onlinekonkurranse, Norwegian Livingroom Training, i mai i fjor med over 9 000 deltakere fra 60 land – der alle øvelser skulle gjøres hjemme. Men etter konkurransen i august i fjor har det vært stille.
– Vi har måttet permittere vi som mange andre, men har forsøkt å holde humøret oppe. Det har vært nære på at vi måtte stenge, men vi har lykkes med å holde hodet over vannet.
– Våre partnere og sponsorer støtter oss til tross for lite aktivitet, og sier «vi er klare når verden er klar». Og vi merker at folk nå er ekstremt klare for å gjøre noe, fastslår Gillros.