Frem til nyttår var sentrene i Sprek365-kjeden en del av Aktiv Trening. Nå satser Hans Arne Bjørdal-Hjeldnes og kona Elisabeth alene. I oktober åpnes senter nummer seks.
Med åpningen av Sprek365 på Lerstad i oktober, har Sunnmøre fått nok et treningssenter. På lokasjonen til det nye senteret er det flere andre sentre i kort kjøreavstand, men konkurransen bekymrer ikke.
– Vi har aldri hatt så mange innmeldinger i forkant av en åpning tidligere, folk vet hva vi skal tilby og det er stor interesse. Allerede før vi har åpnet dørene har vi rundet 250 medlemmer, forteller Hans Arne Bjørdal-Hjeldnes.
Han åpnet sitt første senter på Giske i 2005; Giske Treningssenter. Året etter startet han samarbeidet med David Andersen og startet opp Aktiv Trening. Kjeden talte 16 sentre på høyden, inklusive franchise. Men ved nyttår delte de to kompanjongene sentrene seg imellom.
– Vi var klare for å gjøre ting litt forskjellig på hver vår kant, og jeg tok med meg de sentrene jeg ville jobbe med videre – og startet opp sammen med kona. Hun har tidligere vært medeier i High Energy i Trondheim, og har over 20 års erfaring fra bransjen, forteller Bjørdal-Hjeldnes.
Fremtiden er fleksibilitet
I dag har Sprek365 sentre på Vigra, Nørve, Skarbøvik, Brattvåg, Volda og straks Lerstad. Siden oppstarten i januar har de fleste sentrene gjennomgått en facelift og eierne er i full gang med å pusse opp de eldste sentrene.
– Og det sjette blir selvfølgelig helt nytt. Vi skal oppgradere slik at kundene skal bli fornøyde inne, både utstyrsmessig og med det øvrige tilbudet.
Så langt har det lykkes. Fra januar til nå har sentrene totalt sett hatt en medlemsøkning på 20 prosent. Som god sunnmøring teller Bjørdal-Hjeldnes kun avtalegiro.
– På avtalegiro nærmer vi oss 3 500 medlemmer. Da har vi ikke regnet med de som kjøper enkeltmåneder eller bedrifter. Vi skal prøve å forenkle det prismessige tilbudet, og er godt i gang med å gjøre om konseptet: Vi ønsker å høyne kvaliteten, senke prisen og øke tilgjengeligheten for medlemmene. Vi prøver å gå litt andre veier enn konkurrentene. Fremtiden er å være enda mer fleksibel!
Reinvesterer det de tjener
Noen av sentrene i kjeden har gruppetilbud, mens andre er kun nøkkelkortbaserte. Størrelsen varierer også, fra ca. 500 til 1 200 kvadratmeter.
– Generelt sett gjelder det å finne riktig modell for tilgjengelighet og ha «up to date» lokaler. Det er viktig i dagens samfunn.
Han peker også på kostnadsbildet.
– Det er viktig for oss å holde kostnadene nede hele veien. Vi gjør det meste selv, alt fra utarbeidelse av markedsføringsmateriell til utforming av lokaler. Stort sett alt av utstyr på sentrene er vårt eget opplegg, som vi importerer fra Ukraina.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Sentrene i kjeden sysselsetter ca. 70 på deltid, og har fire årsverk fast ansatt. Ekteparet Bjørdal-Hjeldnes eier alle sentrene.
– Tjener sentrene penger?
– Alle pengene som kommer inn i år, brukes til oppussing og utvikling. Vi omsetter fra ca. 11 – 12 millioner kroner i 2016, men bunnlinjen blir ikke stor på grunn av at vi reinvesterer, pluss at vi åpnet et nytt senter. Men det går greit, det er ingen røde tall.
– Hvordan påvirker den økonomiske situasjonen på Sunnmøre driften?
– Vi opplever at vi mister noen bedriftskunder, og at folk er litt kjappere med å si opp medlemskapet hvis de blir berørt av nedskjæringer, men samtidig var vi «i tiden» med å endre prismodellen vår.
Prisen for full trening på alle sentrene er 349 per måned, mens trening uten gruppetilbud ligger på 249 per måned – med binding. Uten binding er det hundrelappen dyrere.
Må være på hugget
Med sitt sjette senter straks åpnet, ser Bjørdal-Hjeldnes videre. Det er laget en modell for franchise av Sprek365, og markedet for egne nyetableringer er utforsket.
– Vi har vært rundt på Sunnmøre og orientert oss, men først skal Lerstad på plass. Vi har lagt en plan, men det vil jeg ikke si så mye om ennå. Vi skal holde oss lokalt, men franchisen ønsker vi å se også utenfor Møre og Romsdal.
– Hva er deres største utfordring i dagens treningssentermarked?
– Det er å beholde medlemmer over tid, vi ønsker vi å ha mest mulig aktive medlemmer som bruker senteret hele året. De siste årene har vi sett at folk har blitt mer aktive, så vi mister ikke mange. For fremtiden er det viktig å ha sentre som er oppdaterte, også utstyrsmessig, samt hyggelige kompetente ansatte som tar i mot og ser kundene, sier Bjørdal-Hjeldnes.
Han legger til at konkurransebildet med for eksempel utetrening og yoga, gjør at man må være på hugget hele tiden.
– Vi har beveget oss litt ut, og kommer til å gjøre det mer neste år – men hovedfokus er å få folk inn. Vi prøver å tilby litt av alt, avhengig av lokasjon og type folk på sentrene. Vi har alt fra gruppetrening, PT-tilbud, veiledning i små og store grupper og barnedans, til egne opplegg for funksjonshemmede. Men det viktigste er våre fantastiske ansatte som er med på å gi Sprek365 et godt rykte. Uten dem hadde vi ikke hatt det kundegrunnlaget vi har.
– Tøft eller fornøyd om dagen?
– Fornøyd! Men tøft, vil jeg si. Vi har god tro på det vi driver med, og det er positivt med konkurranse og forskjellige tilbud. Vi skal fronte det vi har, fastslår Bjørdal-Hjeldnes.