Treningsindustrien.no tar pulsen på senter-Norge.
I Stafetten svarer senterledere eller daglige ledere ved landets treningssentre på kjappe spørsmål om seg og sitt, før pinnen overleveres til nestemann. Stafetten lever sitt eget liv og plutselig er den hos deg… Vi er nå på Kolbotn.
Navn: Anna Jöves
Stilling: Daglig leder og gründer
Senter: VÅG trening og yoga AS
Fikk stafettpinnen fra: Lone Stenseth
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hvor mange medlemmer har dere?
– Vi har ca. 200 medlemmer, hvorav 40 prosent er barn og 60 prosent ungdom og voksne.
– Hvor mange er aktive?
– Mellom 99 og 100 prosent! Det er blant annet dette som skiller oss fra mange andre sentere. Hos oss melder man seg på et kurs som går over tid, og da stiller man opp.
– Årlig omsetning på senteret?
– Vi omsetter for rundt en million kroner.
– Prosentandel av omsetning i PT-salg?
– Andelen av omsetningen vår i PT er 100 prosent! Forklaringen er at vi kun har PT-timer en-til-en, eller PT i grupper. Vi er med andre ord et rent PT-senter, og en del av våre PT-timer er dessuten utelukkende for barn.
– Mest populære gruppetime på senteret?
– Det er mye yoga, bootcamp, funksjonell styrke og crossfit-inspirert trening. Trening med barn kaller vi komplett trening, som omfatter hele kroppen. Det er dette vi er mest kjent for og som har gitt oss oppmerksomhet på Idrettshøgskolen og gjennom TV.
– Trener du med eller uten gadgets?
– Jeg trener med gadgets! Enten med en SUP (stand up paddle), i en kajakk, eller med musikk på øret.
– Hvordan skiller senteret seg ut fra konkurrentene?
– Vi har fast personlig trener til samme gruppe over tid. Vi blir kjent med hver enkelt, og kan derfor også utfordre hver enkelt. Vi opererer bare med små grupper hvor gruppedeltakerne blir fortrolige med hverandre. Hvis noen for eksempel uteblir, sender gjerne de andre en SMS og skriver at de savner vedkommende…
– Det gode, tette miljøet hos oss gjør at vi ikke har passive medlemmer. Samtlige av våre PT-er har også høyskoleutdannelse og tilleggskurs. Topp kvalifikasjoner er viktig når så mange av våre aktive er barn. For barna legger vi også opp til endel lekpreget moro med klatring i lianer á la Tarzan og andre aktiviteter, hvor vi sprenger komfortsoner, men innenfor trygge rammer.
– Hvem er din største konkurrent?
– Vår største konkurrent er markedsføringsloven! Jeg er overhodet ikke motstander av bestemmelsene som regulerer reklame rettet mot barn. Men når barn er vår viktigste målgruppe, er det begrenset hvor effektivt jeg kan nå ut.
– Vårt konsept med komplett trening skal for eksempel fange opp barn som hater gymtimene. Mange faller faktisk fra fysisk aktivitet allerede i barnehagen. Vår trening gir dem motivasjon og selvtillit, og lærer dem kroppsbeherskelse. Heldigvis er både barn og foreldre flinke til å spre budskapet om resultatene og hvilke fremskritt barna gjør hos oss.
– Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?
– Det skal Anita Skimten Monsen, daglig leder og coach ved CrossFit Drammen.