Treningsindustrien.no tar pulsen på senter-Norge
I Stafetten svarer senterledere eller daglige ledere ved landets treningssentre på kjappe spørsmål om seg og sitt, før pinnen overleveres til nestemann. Stafetten lever sitt eget liv og plutselig er den hos deg… Vi er nå i Askim.
Navn: David Koht-Norbye
Stilling: Daglig leder
Senter: Østfoldbadet Friskhetssenter
Fikk stafettpinnen fra: Leif Nilsen
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hvor mange medlemmer har dere?
– Vi har per i dag ca. 750 medlemmer. Det varierer noe i løpet av året, og noen ganger ligger vi på mellom 750 og 800. Dette er medlemmer i bad og trening. I tillegg er 450 kun medlemmer på bad. På årsbasis har vi 190 000 brukere innom anlegget, hvorav ca. 30 000 trener.
– Hvor mange er aktive?
– Rundt halvparten er flinke til å bruke anlegget, og noen burde absolutt brukt det mer…
– Årlig omsetning på senteret?
– Samlet omsetning for Østfoldbadet er 32 millioner, hvorav ca. 5 millioner er omsetningen på treningssenteret.
– Prosentandel av omsetning i PT-salg?
– Ca. 3 prosent. Vi har et betydelig potensiale som vi ikke har tatt ut, så der har vi en jobb å gjøre. Vi har flinke PT-er, men det har ikke tatt av helt ennå.
– Mest populære gruppetime på senteret?
– Uten tvil bassengtrening. Vi har åtte timer bassengtrening med forskjellig innhold, avhengig av og tilpasset forskjellige grupper, og vi har bestandig fullt belegg. Ellers er yogatimene populære og de fylles opp med en gang.
– Vi har et bredt spekter av tilbud, men Østfoldbadet er nok primært et senter for folk som ønsker å trene selv, og nyte godt av badeanlegget. Svømming er fin trening, og for mange er vanntreningen i 34 oC helt avgjørende for å fungere i hverdagen.
– Trener du med eller uten gadgets?
– He, he. Jeg er først og fremst skrivebordsleder, og jeg innrømmer at jeg nok burde benyttet senteret mer. Men jeg er glad i bassengene og prøver å få med meg et morgenbad med svømming fra klokken halv syv to ganger i uken, og jeg deltar også i en bassengtime en gang i uken.
– Noen bruker apper eller andre digital målinger via mobilen i spinningsalen, men ikke jeg. I forbindelse med utvidelsen av anlegget i 2019 ser vi oss om etter digitale løsninger som blir viktige i fremtiden både for oss som drivere, og den enkelte kunden. Verden er digital, også for de godt voksne.
– Hvordan skiller senteret seg ut fra konkurrentene?
– Da vi startet Østfoldbadet Friskhetssenter for fire år siden, ønsket vi å være noe annet enn de andre treningssentrene i Askim og regionen. Vi fokuserer på at vi har bassenger, og vi har bevisst satset på å ha et helseperspektiv.
– Derfor har vi blant annet to fysioterapeuter i staben, og vi retter oss spesielt mot alderssegmentet 45 pluss. Dette har vi lykkes med. Vi har et komplett bade- og svømmeanlegg som for annet år på rad er kåret til beste badeland i bransjens egen kundeundersøkelse.
– Derfor ønsker vi å spille på et stort publikum som bruker badeanlegget, og plusse på med et mindre treningssenter. Treningsarealet vårt er ikke større enn 460 kvadratmeter, fordi det ikke var mer areal å bygge ut. Men vi ville skape et konsept med kombinasjonen bassenger og trening. Dette er vår nisje og den er vi veldig tro mot.
– Hvem er din største konkurrent?
– Den største konkurrenten vår er Family Sports Club som ligger like i nærheten, det er bare en park som skiller oss. Det er blitt knalltøff konkurranse i Askim. I løpet av siste året er vi kommet opp i seks treningssentre, noe vi merker.
– Det ikke først og fremt billigsenteret, hvor du må ordne alt selv, som har størst trafikk. Derimot har de som satser på padel-tennis stor vekst om dagen. Men vi holder stand og er fornøyd.
– Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?
– Det skal Hilde Birgitte Groven, medeier og fungerende daglig leder av Sense Trening & Helse i Kongsberg.