Treningsindustrien.no tar pulsen på senter-Norge.
I Stafetten svarer senterledere eller daglige ledere ved landets treningssentre på kjappe spørsmål om seg og sitt, før pinnen overleveres til nestemann. Stafetten lever sitt eget liv og plutselig er den hos deg… Denne gangen er vi i hovedstaden.
Navn: Jorunn Foss
Stilling: Daglig leder
Senter: Skullerud Sport Senter
Fikk stafettpinnen fra: Tone Eide
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hvor mange medlemmer har dere?
– Vi har i overkant av 2000 medlemmer.
– Hvor mange er aktive?
– Vi har mange aktive, men aktiviteten varierer med sesongene. Vi jobber mye med medlemsoppfølging, så vi ligger nok over snittet for aktive medlemmer.
– Årlig omsetning på senteret?
– Vi har i de siste årene ligget i overkant av 14 millioner, og vårt mål er å øke dette.
– Prosentandel av omsetning i PT-salg?
– Den ligger på ca. syv prosent.
– Mest populære gruppetime på senteret?
– Om formiddagen har vi mange godt voksne som trener, Vi har totalt 17 GV – godt voksen–timer – i uken i ulike varianter. Alle disse er svært populære. Vi er veldig store på innendørs roing, dessuten har vi såkalte 3D-timer som også er veldig populært. Det siste er ukomplisert, funksjonell trening, som vi litt uhøytidelig kaller «skjelett-timen», fordi det er øvelser som styrker skjelettet. Og vi beveger oss i alle kroppens tre plan, derav navnet 3D. Det er et konsept vi har hentet fra USA.
– Trener du med eller uten gadgets?
– Vi er fokusert på teknologi her på senteret, og vi bruker Wellness-systemet fra Technogym som gadgets for alle våre medlemmer. Det bruker jeg når jeg trener inne. Når jeg er ute og sykler bruker jeg Strava.
– Hvordan skiller senteret seg ut fra konkurrentene?
– Jeg kan vel heller si hvordan vi arbeider. Vår visjon er: «Opplev livet – sammen når vi nye mål!» Dette jobber vi aktivt med daglig. Vi skal være noe mer enn bare trening og har stort fokus på det sosiale, både med turer i inn- og utland og arrangementer. Vi har egen roklubb og sykkelklubb og satser tungt på medlemsreiser. Treningsveiledning med oppfølging er inkludert i standard pris, og vi fokuserer mye på utstyr. Folk kommer til oss på grunn av at vi har stor utstyrspark. Fornyelse betyr noe for våre medlemmer, som ser at vi investerer i dem som kunder.
– Medlemmene er ikke en homogen gruppe, vi er alle forskjellige individer med ulike behov. Derfor er det vanskelig å si hva som skiller oss ut fra konkurrenter.
– Hvem er din største konkurrent?
– Det er oss selv, hvis vi ikke evner å følge med i utviklingen, og jeg kaller det for farer istedenfor konkurranse. Vi har en strategi og en visjon, og vi skal tenke alt innenfor visjonen vår. Hvis jeg som daglig leder ikke skulle få tid nok til å jobbe med dette, kan vi risikere å miste oss selv. En annen fare er medieverdenen, som vi er avhengig av for å få markedsført konseptet vårt, men hvor det er lett å drukne i masse støy.
– Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?
– Det skal Wenche Wagener ved Sense Trening & Helse i Kongsberg.