Treningsindustrien.no tar pulsen på senter-Norge.
I Stafetten svarer senterledere eller daglige ledere ved landets treningssentre på kjappe spørsmål om seg og sitt, før pinnen overleveres til nestemann. Stafetten lever sitt eget liv og plutselig er den hos deg… Vi er nå i Oslo.
Navn: Tore Gløer Wiken
Stilling: Daglig leder
Senter: Driv Trening AS
Fikk stafettpinnen fra: Stijn Dubbelman
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hvor mange medlemmer har dere?
– Vi er ikke et medlemssenter, men vi har kunder. For øyeblikket har vi rundt 290 kunder som trener regelmessig hos oss.
– Hvor mange er aktive?
– De fleste er aktive fordi vi kun driver med personlig trening.
– Årlig omsetning på senteret?
– Vi omsetter for ca. 9,5 millioner.
– Prosentandel av omsetning i PT-salg?
– 80 prosent er PT-salg på treningssenteret. De resterende 20 prosent er bedriftsaktiviteter, det vil si at vi organiserer bedriftsgruppetrening ute i virksomhetene.
– Mest populære gruppetime på senteret?
– Vi tilbyr ikke gruppetimer i tradisjonell forstand, men vi har bedrifter hos oss og vi er mye ute hos dem. Vi tilbyr yoga, boksing, bootcamp, sykkeltrening, løpekurs og langrennkurs.
– Trener du med eller uten gadgets?
– Jeg bruker alltid pulsklokke og mye Strava for å loggføre min egen trening. Jeg bruker de remedier som er tilgjengelige i markedet for å følge opp kundene. For min egen del er de en motivasjon, og jeg må kunne dette hvis jeg skal lære kundene å bruke dem.
– Hvordan skiller senteret seg ut fra konkurrentene?
– Vi er ekstremt opptatt av kvalitet, dedikasjon og utdannelse. Det er flere hos oss som har en bachelor og master innen idrett, og vi har to fysioterapeuter. Vi har et eget team som er bevegelsesspesialister, og vi driver mye med 10-80 Map; En 3D-trening og et eget system for å teste bevegelse og som går mye på mobilitet.
– Vi er veldig opptatt av kroppen som helhet, hvor det ikke kun dreier seg om styrke, men mye om mobilitet også. Det er flere treningssenter som er på dette nivået, og jeg tror kundene velger oss fordi vi innehar tilsvarende betydelig faglig kunnskap.
– Hvem er din største konkurrent?
– Primært folks inaktivitet. Vi har flere konkurrenter vegg-i-vegg, men jeg tror bransjen må jobbe mer sammen for bekjempe inaktiviteten og motivere folk til å bevege seg.
– Rent konkret er nok Elixia vår største konkurrent. Jeg sammenligner Elixia med Ikea, og definerer oss selv som «kjøkkenspesialisten på hjørnet» – et nisjesenter. Det er andre nisjesentre i Oslo-regionen også som kun driver med PT. Men vi setter pris på konkurranse, den gjør at man selv må skjerpe seg.
– Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?
– Det skal Erik Schreuder, daglig leder av Røykenbadet i Røyken.