Treningsindustrien.no tar pulsen på senter-Norge.
I Stafetten svarer senterledere eller daglige ledere ved landets treningssentre på kjappe spørsmål om seg og sitt, før pinnen overleveres til nestemann. Stafetten lever sitt eget liv og plutselig er den hos deg… Denne gangen er vi i Kongsberg.
Navn: Wenche Aasmundsen Wagener
Stilling: Daglig leder
Senter: Sense Trening & Helse
Fikk stafettpinnen fra: Jorunn Foss
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Hvor mange medlemmer har dere?
– Vi har to sentre: Et fullservicesenter og et nøkkelkortsenter. Etter at vi åpnet nøkkelkortsenteret i november, har vi totalt 2 200 medlemmer.
– Hvor mange er aktive?
– På det nye senteret er omtrent alle aktive, og vi ser tendensen til at flere og flere trener jevnt. Men hos oss er det som ellers i bransjen: Medlemmene trener mest i vinterhalvåret.
– Årlig omsetning på senteret?
– I 2016 omsatte vi for 11,5 millioner, og omsetningen har steget jevnt år for år. Vi oppfatter at vi har en sunn økonomisk vekst. God økonomikontroll og kunnskap om våre medlemmer er helt avgjørende for videre vekst.
– Prosentandel av omsetning i PT-salg?
– Vi ligger på rett i underkant av 10 prosent.
– Mest populære gruppetime på senteret?
– Vi har veldig forskjellige typer medlemmer, alt fra unge til gamle. Den eldre garde er flink til å benytte alle gruppetimene som er beregnet på dem; alt fra kondisjon til styrke og bevegelighet. De andre er litt mer instruktøravhengige, og de ønsker gjerne favorittinstruktøren sin. De yngre er vel også en tanke trendavhengige, men de er veldig fokusert på å benytte den faglige kompetansen vår. Yogatimer, funksjonelle timer, slynge, styrke og aerobic-step-timene er populære. Vi er store på gruppetrening og våre instruktører har god kompetanse. Vi opplever at våre egenkomponerte timer er mest populære.
– Trener du med eller uten gadgets?
– Det er hyggelig nærmest å få applaus fra pulsklokken min når jeg har nådd dagens mål… men når jeg har gruppetimer med medlemmene, har jeg fokuset på dem. Forøvrig går klokka mens jeg holder på, og det er gøy å lese av når jeg er ferdig.
– Hvordan skiller senteret seg ut fra konkurrentene?
– I hovedsenteret har vi brukt mye tid på å sette sammen et riktig team og jobbet mye med omdømmebygging. Det har vært en suksessformel. Vi har to voksne, selvstendige og veldig imøtekommende resepsjonister, som har kunnskaper godt utover det å bare selge medlemskap. De hjelper medlemmene i tykt og tynt og gir dem en klapp på skulderen når det trengs.
– I treningsavdelingen har vi ansatte med høy faglig utdannelse og lang erfaring. Det som skiller oss aller mest ut, er at vi både har en helseavdeling – naprapater, osteopater, fysioterapeut, massasjeterapeuter, aromaterapeut, hudpleier og ernæringsfysiolog – og en treningsavdeling som samarbeider tett. Jeg tror økt samarbeid med helse-Norge er en fremtidsformel. Vi er opptatt av helseeffekten av trening, og vi er veldig fokusert på folkehelse.
– På ekspress-senteret vårt er vi eierne stadig tilstede, i tillegg til personlig trenere. Vi holder en høy standard på utstyret, med et enkelt system hvor medlemmene kan administrere sitt medlemskap selv. Det skal alltid være rent og lokalene er lyse og luftige, noe som skiller vårt ekspress-senter fra tilsvarende sentere.
– Hvem er din største konkurrent?
– Sofaen, TV og sosiale medier er hva jeg føler mest konkurranse fra. Det er synd at ikke flere får øynene opp for hvor utrolig lite som skal til for å oppnå mer energi og masse helsegevinster. Her blir det gjort mye bra jobbing i bransjen gjennom Virke, og vi på Sense skal gjøre vårt for bidra..
– Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?
– Det skal Irene Aarø, som er daglig leder av Level AS i Tønsberg.