Kosthold og Trening har klokkertro på kampanjeverktøy kombinert med livsstilsendringskonsepter for å generere nye kunder til treningssentrene.
– Vi har jobbet med dette i mange år og kjenner bransjen godt. Den største utfordringen treningssentrene har i dag er å generere nye kunder, særlig kunder som gir en høy omsetning. Vi har utarbeidet et kampanjeverktøy hvor sentrene kan sette opp kampanjer selv og generere nye kundeleads. I tillegg har vi et eget salgsverktøy som bidrar til at kunden får det produktet han ønsker for å nå målet, forteller Jan Roar Tømmerås i Kosthold og Trening.
Selskapet har franchiserettighetene på Xtravaganza, Foodbox, ForMe og Weight Trainer – alle konseptene er sentrert rundt livsstilsendring og vektreduksjon. ForMe er arvtageren til Xtravaganza som nå er omgjort til et nettbasert program for vektreduksjon og livsstilsendring.
– ForMe er et helt nytt vekt- og livsstilsprogram for treningssentrene som bygger på grunnideene til Xtravaganza; tenk, nyt, tren og spis.
Skal ha ti i høst
Kosthold og Trening er tuftet på X-tra AS som ble lagt ned tidligere i år etter at selskapet ble fristilt fra eieren Stamina. Nå er de samme personene i full gang med å revitalisere konseptene og kundebasen.

– Vi setter opp systemer for sentrene der vi genererer kundeleads og konverterer disse til medlemmer ved hjelp av salgsverktøyet vårt. Sentrene får da tilgang til konsepter innenfor vektreduksjon og livsstilsendring. Kampanjemodulen og salgsverktøyet vi har utviklet, kan brukes til både livsstilkonsepter og vanlige treningskampanjer. Sentre som Family Sport Club i Kongsberg og Energi i Bergen bruker det, forteller Tømmerås.
Sistnevnte senter har nylig kjørt en treningskampanje og generert 150 leads.
Tømmerås forteller at ambisjonen er å rekruttere ti nye sentre i høst, mens den langsiktige ambisjonen er å ha mellom 30 og 40 sentre på kundelisten for livsstilkonseptene kombinert med kampanje- og salgsverktøyet.
– Vi vet at vi genererer et sted mellom 2,5 og 3 millioner i ekstra omsetning per senter når vi går inn med produktene og tjenestene vi har. Det viktigste for oss er at sentrene ser verdien av å benytte konseptene våre, samt å gjøre kundene fornøyde ved at de når målene de har satt seg.
Lokal versjon av Foodbox
I tillegg til konseptene Xtravaganza, ForMe og Weight Trainer, har Kosthold og Trening franchisen på svenske Foodbox: Sunne fryseretter som kan benyttes som lunsj, middag eller overtidsmat. Foodbox benyttes også på treningssentrene som et «kom i gang»-program for kunder som ønsker å gå ned i vekt og endre livsstil.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Foodbox er sunn mat uten konserveringsmidler, minimalt med salt og et høyt proteininnhold for å sikre en høy forbrenning. Foodbox produseres av Dyrøy Mat i Troms med norske råvarer og transporteres derfra i egne frysebiler.
– Mottakelsen har vært fantastisk, sier Tømmerås.
I Sverige selges Foodbox utelukkende til treningssentre og «friskvårdsanläggningar». I Norge selger Kosthold og Trening også Foodbox til vanlige kunder via Coop-butikker.
– Vi har til nå fire treningssentre på kundelisten, og rundt 25 Coop-butikker, sier Tømmerås.
Opptatt av resultat
Sentrene kan selge Foodbox alene eller konseptet Foodbox Challenge.
– Om sentrene velger å gjennomføre Foodbox Challenge konseptet, får kunden fire treningstimer hos oss over en måned og to forelesninger om kosthold og trening. I tillegg benytter kursholderne og kundene en egen webportal som inneholder alle de verktøyene kunden trenger for å nå sitt mål og resultat. Dette er en kickstart for å komme i gang på treningssenteret, og kunden betaler kun for maten som konsumeres i kursperioden, sier Tømmerås.
Senteret vil sitte igjen med dobbel treningsavgift, rundt 800 kroner denne måneden. Kunden vil kjøpe ca. 40 Foodboxer og 20 bars i perioden.
– Vi er opptatt av å selge sluttkundene et resultat, ikke et medlemskap som ikke benyttes, fastslår Tømmerås.