annonse

annonse

Sverige på treningstoppen

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Med 21,1 prosent av befolkningen i medlemsfolden, ligger Sverige på topp foran Norge på andreplass og Nederland på tredje, ifølge European Health & Fitness Report 2017.

Aktivitet på treningssenter styrker sin posisjon som den største sportsaktiviteten i Europa, med mer enn 56 millioner medlemmer i 2016. Det kommer frem i et sammendrag av rapporten fra EuropeActive på hjemmesidene til Virke Trening.

Antall medlemskap vokste med 4,4 prosent – til 56,4 millioner, mens den totale omsetningen vokste med 3,1 prosent til 26,3 milliarder euro.

Veksten kommer i hovedsak fra lavprissegmentet og et økende antall spesialiserte «boutique»-konsepter.

Rapporten slår fast at omsetningen på 26,3 milliarder euro gjør Europa til verdens største fitness-marked – foran USA.

 Styrer mot 80 millioner

Tyskland ligger på topp i antall medlemmer med sine 10,1 millioner. På plassene bak følger Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania.

På markedspenetrasjon troner Sverige på toppen med 21,1 prosent av befolkningen som medlem på en eller annen form for treningssenter. Norge med 19,2 prosent, Nederland, Danmark og Storbritannia følger på plassene etter.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Den aller største aktøren er McFIT Group med 1,5 millioner medlemmer. Til sammenligning har Health & Fitness Nordic (HFN) 542 000 medlemmer – noe som kvalifiserer til femteplass på listen.

Målt i omsetning er det Virgin Active som ligger på topp, mens HFN holder fjerdeplassen foran McFIT Group.

– 2016 var nok et år med sterk vekst innen medlemskap og markedsverdi, og aktørene i undersøkelsen indikerer gode vekstforventninger for 2017 og videre. Dette viser at produkter og tjenester fra vår bransje fremdeles er svært attraktiv for kundene over hele Europa, og gjør oss sikre på å nå bransjemålet på 80 millioner medlemmer innen 2025, sier styremedlem Herman Rutgers i EuropeActive.

LES OGSÅ: Står for 70 prosent av omsetningen

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]