annonse

annonse

Teknologi skal redusere medlemsflukt

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Ved treningssenterkjeden Impulse begynte i fjor et arbeid med å bruke maskinlæring til å forutse når en kunde vil slutte, skriver Dagens Næringsliv.

Det siste året har Impulse og selskapet Boostcom jobbet med å mate all nyttig informasjon om brukerne inn i et datasystem: Når og hvor mye medlemmene trener, abonnementshistorikk, hvilken oppfølging de har fått og hvilke tilleggstjenester eller produkter de eventuelt har kjøpt.

Systemet fikk deretter bryne seg på 5 000 av kjedens ca. 15 000 kunder. Oppgaven var å forutse hvem av de 5 000 som ville slutte i løpet av de neste tre månedene, ifølge avisen.

Systemet «gjettet riktig» i 98 prosent av tilfellene, ifølge administrerende direktør Peter Tonstad i Boostcom.

Foreløpig er prosjektet hos Impulse på forskningsstadiet.

Men daglig leder Øivind Gundersen i Impulse Treningssenter sier at de allerede i dag agerer på bakgrunn av informasjon om hvilke kunder de tror står i fare for å slutte.

– Eksempelvis handler det om å ta kontakt med deg neste gang du er på trening eller å forsøke å få deg på trening gjennom å sende deg en sms, sier han til Dagens Næringsliv.

 

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]