Ved treningssenterkjeden Impulse begynte i fjor et arbeid med å bruke maskinlæring til å forutse når en kunde vil slutte, skriver Dagens Næringsliv.
Det siste året har Impulse og selskapet Boostcom jobbet med å mate all nyttig informasjon om brukerne inn i et datasystem: Når og hvor mye medlemmene trener, abonnementshistorikk, hvilken oppfølging de har fått og hvilke tilleggstjenester eller produkter de eventuelt har kjøpt.
Systemet fikk deretter bryne seg på 5 000 av kjedens ca. 15 000 kunder. Oppgaven var å forutse hvem av de 5 000 som ville slutte i løpet av de neste tre månedene, ifølge avisen.
Systemet «gjettet riktig» i 98 prosent av tilfellene, ifølge administrerende direktør Peter Tonstad i Boostcom.
Foreløpig er prosjektet hos Impulse på forskningsstadiet.
Men daglig leder Øivind Gundersen i Impulse Treningssenter sier at de allerede i dag agerer på bakgrunn av informasjon om hvilke kunder de tror står i fare for å slutte.
– Eksempelvis handler det om å ta kontakt med deg neste gang du er på trening eller å forsøke å få deg på trening gjennom å sende deg en sms, sier han til Dagens Næringsliv.