2019 ble et begivelserikt år for treningskjeden SKY Fitness. Inneværende år byr på ytterligere vekst for kjeden.
Etter halvgått løp i fjor kom nyheten om at gründer Jorge Brito solgte seg ut av kjeden – en kjede som et drøyt halvår tidligere over natten mistet syv sentre, da Feel24 ble etablert i Nord-Norge.
LES OGSÅ: Trekker syv SKY-sentre ut av SKY Fitness
Men det satt ingen stopper for vekstambisjonene til kjeden. I fjor høst ble Trim Kirkenes og City Fitness Nedenes re-brandet og innlemmet i SKY Fitness-kjeden. Og i Åsane la kjeden ned et tidligere kjøpt crossfit-senter til fordel for en utvidelse av treningssenteret vegg-i-vegg.
LES OGSÅ: Brygger opp til crossfit-kamp i Åsane
– 2019 har vært kjedens beste år så langt. Vi har hatt fin vekst i våre etablerte avdelinger og i tillegg utvidet med åtte nye avdelinger, fastslår administrerende direktør Erlend By Rise.
I tillegg til de to nevnte overgangene etablerte SKY seg i Lillesand, Grimstad, Tvedestrand, Rygge, Torp og Tromsø i løpet av fjoråret.
By Rise ønsker ikke å gå ut med kjedens totale medlemstall, men sier at det nå er «all time high».
– Omsetningsmessig er vi opp på alle avdelinger, fastslår han.
VÅRE KJEDEPARTNERE:
[slideshow_deploy id=’11726′]
Et typisk SKY Fitness-senter ligger på en omsetning på 2,5 – 3,5 millioner kroner, ifølge direktøren.
Bare nye sentre på planen
By Rise forteller at kjeden allerede har mye spennende på planen for året vi nettopp har tatt fatt på.
– Det starter med åpning av nye avdelinger i Greåker og Kongsvinger i februar. Totalt har vi allerede ti åpninger klare for det kommende året.
Kongsvinger lokasjonen er ikke i samme lokaler som et av de to Sprek365-sentrene som gav seg i fjor.
– Det er et senter vi var nær ved å åpne i 2017, men som falt litt fra fordi det var litt langt unna det øvrige vi holdt på med. Men nå har vi fått på plass en dyktig franchisetaker som var interessert i å åpne der – så da klaffet det for denne casen, sier By Rise.
Det nye senteret skal ligge på kjøpesenteret i Jernbanegata 6.
Alle de planlagte 10 sentrene er nye sentre. Eventuelle re-brandinger av eksisterende sentre, kommer i tillegg.
– Vi jobber selvfølgelig med mer enn disse ti, men vi ønsker ikke å flagge mer enn det vi kan bite over.
Bygger klynger
Med forestående åpningen av treningssentret på Greåker, teller SKY Fitness nå 31 sentre. Innen utgangen av 2020 er kjeden oppe i 40 sentre totalt sett.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Dere bygger sterk tilstedeværelse på Sørlandet, nå sist med Nedenes, blir det flere i regionen?
– Du skal ikke se bort i fra det… Vi jobber med å styrke oss i områdene der vi er, i tillegg til å kikke på nye. Vi begynner å få god tilstedeværelse i Østfold – Viken som det heter nå – der vi også har hovedkvarter. Og Sørlandet satset vi mye på i fjor. Vi har blitt godt mottatt begge steder.
– Har dere planer om å bygge dere opp igjen i nord, eller blir det for tett med dere og Feel24?
– Vi skal bygge oss opp, vi. Vi jobber konkret med flere steder i nord, og ser ikke mørkt på å konkurrere med Feel24, fastslår By Rise.
Mest kjedeiet
Etter at Jorge Brito solgte seg ut av kjeden i fjor, er det Erlend By Rise og styreleder Helge Hunderi som eier SKY Fitness.
LES OGSÅ: Jorge Brito selger seg ut av SKY Fitness
By Rise forteller at de fleste av de lokasjonene som skal åpnes i år, vil være egeneide.
– Vi er veldig kritiske til hvem som får franchise. Det må være riktig match, vi åpner ikke bare for å åpne. Det skal være en god case og virkelig være folk vi tror på.
Etter åpningene i 2020 vil over halvparten av sentrene i kjeden være kjedeeiet. SKY Fitness eier også deler av utvalgte franchisesentre i tillegg.
Oslo og Trondheim – etter hvert
– Når kommer SKY Fitness til hovedstaden?
– Det blir forhåpentligvis etter hvert, men det er bra konkurranse i Oslo så man må slå til litt stort hvis man først gjør det. Det holder ikke å åpne ett senter i Oslo, man må ha en plan, sier By Rise.
Han forteller at de også skal inn i Trønderhovedstaden.
– Det er flere dyktige aktører i Trondheim, men det har det vært over alt vi har åpnet. Det gikk for eksempel fint i Bodø der daværende Friskhuset var sterke.
– Driftsmessig for oss har det bare gått bedre og bedre, både når det gjelder marginer og volum. Konkurransen er slik den har vært, men den drar frem det beste i alle – og det kommer forbrukerne til gode til syvende og sist, fastslår By Rise.