Det brygger opp til ekstremlavpris i Danmark. Fresh Fitness-gründer Rasmus Ingerslev lanserer kjeden Repeat, mens markedslederen Fitness World kommer med konseptet Urban Gym.
I Danmark er Fitness World den ubestridte markedslederen blant treningssentrene. Ifølge GymBusiness.se åpnet kjeden sitt første senter i Danmark i 2005, og har nå 155 sentre og ca. 450 000 medlemmer. Det er en markedsandel på smått utrolige 50 prosent.
Og de sitter ikke stille. I nær fremtid åpner åtte nye sentre i Danmark. Parallelt med fremveksten av Fitness World-sentre, har kjeden lansert lavpris-konseptet Urban Gym, med en medlemspris på 99 danske kroner i måneden.
Urban Gym åpner fem sentre i Danmark i september, fordelt på København, Odense, Viborg og Århus. Urban Gym er et New York-inspirert konsept uten garderobefasiliteter, gruppetrening eller resepsjon. Medlemmene bruker en app for å komme inn: Man sjekker inn med mobilen og får en QR-kode som skannes ved inngangen.
Driver veksten
Ifølge administrerende direktør Steen Albrechtslund i Fitness World er lavprissegmentet en del av fremtiden for treningsbransjen.
– Lavprissegmentet kommer til å drive veksten i markedet de neste 10 årene. Det er trenden i både USA og England. Hvis ikke vi lager dette konseptet, vil andre komme å ta markedet, sier Albrechslund til danske Børsen.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Målet for Urban Gym-konseptet er å bli landsdekkende i løpet av tre år. Det skal bli en realitet ved re-branding av enkelte Fitness World-sentre, samt åpning av helt nye sentre, ifølge Gymbusiness.se.
Albrechtslund sier at han ser et stort vekstpotensial innen lavpris, både i Danmark og internasjonalt.
I strupen på medlemsmodellen
Parallelt med åpningen av Urban Gym, kommer tidligere Fresh Fitness-gründer Rasmus Ingerslev på banen med en ny treningssenterkjede: Repeat. De første to sentrene åpner i København og Odense i september.

Repeat går i strupen på den tradisjonelle medlemsmodellen med månedsbetaling med eller uten binding, uavhengig om man møter opp eller ei. På Repeat kan medlemmene trene for 39 danske kroner i uken eller 39 kroner per gang, om man ønsker det.
– Vi har helt enkelt fokusert 100 prosent på hva dem vi henvender oss til vil ha, og bygget konseptet rundt det. Hvis det ikke er noen som snur på hælen og synes det vi lager er skikkelig dårlig, har vi ganske enkelt ikke trukket det langt nok – for da er det heller ingen som kommer til å elske det. Og det er målet. Vi vet godt at Repeat ikke blir kjempestort med den tilnærmingen, men det er heller ikke meningen. Vi vil heller lage 10-15 superkule sentre i Danmark, og se om vingene kan bære oss til utlandet på sikt, sier Ingerslev.
For de unge til sinns
Ingerslev sier i en pressemelding at Repeat inneholder det beste av den «passion», erfaring og inspirasjon han har fått med seg de siste 18 årene i treningsbransjen.
– Repeat blir ganske enkelt superfett! Tenkt på en trendy café med rått design og industrielle materialer med vekt på musikken – litt SoHo-aktig i forhold til et tradisjonelt treningssenter. Vi har tenkt på alle detaljer i innredning, utstyr og hvordan skape den mest smidige brukeropplevelsen generelt sett. Det blir et miljø hvor de unge «millennials», og andre som er unge til sinns, vil føle seg hjemme og har lyst til å trene, sier Ingerslev.
Repeat skal by på både styrke- og kondisjonstrening med frivekter og apparater. Det blir også større arealer til funksjonell trening, samt separate rom til virtuelt basert body/mind-trening og høyintensiv intervalltrening.
På lik linje med Urban Gym er brukernes mobiltelefoner inngangsnøkkelen, men der Urban Gym har skrelt bort garderoben, velger Repeat å beholde den.
Introduksjonsprisen ved oppstart er 25 danske kroner per uke eller per gang, som matcher Urban Gyms månedspris på 99 kroner.