I dag ble programmet for TREN-seminaret sluppet. Den røde tråden er treningssenterdrift og foredragene tar utgangspunkt i en markedsundersøkelse som viser hvor skoen trykker hos norske treningssentre.
De første foredragsholderne ble presentert fredag 16. februar. Markedssjef Tine Okstad Vie i CrediCare forteller at de skal arrangere et matnyttig og veldig praktisk TREN-seminar – og at de derfor har valgt å få med seg mange fra bransjen som foredragsholdere.
– Senterdrift er overordnet tema. Vi har sendt ute en markedsundersøkelse, som ble avsluttet i går, for å finne ut mer hvor skoen trykker hos treningssentrene rundt om i landet. Den skal vi bruke til å forme mye av detaljene i programinnholdet, forteller Okstad Vie.
Ser på viktig lovendring
Blant foredragsholderne finner vi AFPT-gründer Espen Arntzen. Ifølge Okstad Vie skal han snakke om viktigheten av å ha gode medarbeidere, ledelse og å se litt forbi det materialistiske.
Christina Therkildsen er der som gründer og skal snakke om utfordringer knyttet til det, men hovedfokus vil være hvordan man kan bruke gruppetrening som en verdi i salgssammenheng.
GDPR – de nye personvernbestemmelsene som trer i kraft i mai – er også på listen. Øyvind Tranøy skal snakke om hva dette vil bety for medlemssystemene generelt sett.
– I markedsundersøkelse spurte vi om GDPR, og vi ser at det er mange som ikke vet hva dette er, og ser at det er behov for å sette det på dagsorden. Flere av foredragsholderne vil komme inn på viktigheten av dette temaet, forteller Okstad Vie.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Stand-up komiker Jonna Støme er konferansier og vil lede deltakeren gjennom programmet over to dager.
Mer omdømme
Under TREN16 lanserte CrediCare omdømmeundersøkelsen for treningssenterbransjen. Under TREN18 vil funn fra den tredje undersøkelsen bli presentert – og sammenlignet med resultatene fra de to foregående årene.
Årets internasjonale innslag er Frank Furness – en profesjonell foredragsholder innen salg, teknologi og sosiale medier – rettet mot idretts- og treningsmarkedet.
– Han var på IHRSA San Diego i fjor og er en sånn «blow your mind»-foredragsholder. Han vil snakke om fremtiden treningssenter, hvordan selge i fremtiden og utnyttelse av digitale muligheter og teknologi. Foredraget hans skal spisses i henhold til markedsundersøkelsen vår for å rette seg inn mot våre spesifikke utfordringer og muligheter i Norge, forteller Okstad Vie.
Noe for alle
I fjor deltok 280 på TREN-seminaret.
– I år har vi mål om å tangere 300 deltakere. Vi har allerede fått med flere sentre som ikke har deltatt tidligere, og i år retter vi oss også litt inn mot det svenske markedet, sier Okstad Vie.
– Vi sier at TREN er for alle, men det er hovedsakelig et seminar for ledere. Samtidig ser vi at mange ønsker å ta med seg en del av sine ansatte fordi lederne skal kunne få forankring i organisasjonen. I markedsundersøkelsen har vi bedt om funksjonsområde på respondentene, slik at vi kan se problemstillingene i sammenheng – så innholdet passer og retter seg vel så mye mot instruktør, PT og resepsjonist, påpeker Okstad Vie.
Flere foredragsholdere er på trappene, selv om de enn så lenge ikke er flagget i programmet. Avtroppende bransjedirektør Anne Thidemann i Virke Trening kommer, og det kommer en sosiale medier-ekspert som skal gå i dybden og snakke om bruken, hvordan treffe målgruppen og viktigheten av å ha en god strategi.
På menyen står også suksesshistorier om hvordan lykkes med bevaring av personlige trenere på senteret.
– Dette er en viktig nøkkel også for å bevare medlemmene, og ikke minst for å gjøre PT-ene mer lønnsomme. Og så blir det selvfølgelig festmiddag på kvelden. Det vet vi at mange ser frem til, sier Okstad Vie.