annonse

annonse

Foto:

Jørgen Loeng, partner i PwCs Strategy&. Foto: Krafftwork

Treningsbransjen vinner. Restauranter taper. Slik kutter nordmenn.

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Dårligere råd gjør at vi prioriterer annerledes og hardere. En ny undersøkelse viser at trening, helse, ferie og produkter til dyr og barn står høyest på lista over det vi ønsker å prioritere, mens klær, møbler og interiør er nederst på lista.

Forbruksmønsteret til nordmenn endrer seg i økonomisk nedgangstid, men vi reduserer ikke utgifter på alle områder. En omfattende undersøkelse viser at vi gjør tilpasninger for å opprettholde forbruket i prioriterte kategorier samtidig som vi kutter i det vi egentlig ikke trenger.

– Vi ser at de fleste fortsatt har økonomisk kontroll, men det er en tydelig trend at vi nå er mer forsiktige og har redusert forbruket av ikke-nødvendige varer, sier Jørgen Loeng, partner i Strategy&.

Dypdykk i den norske økonomien. Slik kutter vi.

Strategy&, et nytt strategirådgivningsmiljø i PwC, har i samarbeid med Norstat gjennomført en grundig undersøkelse som tar et dypdykk i den finansielle situasjonen til norske husholdninger og hvilke tiltak de gjør for å eventuelt kutte utgifter. Konklusjonen er tydelig: En rekke bransjer kommer til å bli påvirket som følge av endret forbruksmønster. Trening, helse, ferie og produkter til dyr og barn er viktig for oss. Møbler, klær og restaurantbesøk er nedprioritert.

– For at retail- og konsumentaktører skal overleve den økonomiske situasjonen vi står i er det viktigere enn noen gang å tilpasse tilbudet til hvordan ulike forbrukere agerer. Nye forbruksmønstre kan skape nye muligheter for virksomheter som ønsker å befeste eller forbedre sin posisjon i markedet, sier Loeng.

Han mener at retail- og konsumentaktører som skal overleve den økonomiske situasjonen vi står i, må skreddersy tilbudet til hvordan forbrukerne tilpasser seg på ulike måter i sine spesifikke kategorier.

– Det er ingen «one size fits all». Innen dagligvare kjøper forbrukerne typisk billigere merkevarer. Når vi skal ut og spise eller dra på ferie, er kuttene derimot oftere gjennom å redusere frekvensen, heller enn at det går på bekostning av kvaliteten, sier Jørgen Loeng i Strategy&.

Øvrige utvalgte funn i rapporten:

  • Over 80 prosent av norske husholdninger har fortsatt kontroll, men 3 av 10 har betydelig dårligere økonomi enn i fjor.
  • Halvparten av norske forbrukere har brukt av sparepengene sine på løpende kostnader, for eksempel regninger og dagligvarer, i løpet av det siste året.
  • Omtrent 3 av 10 husholdninger oppgir å ha under NOK 50 000 i oppsparte midler. Mange kan dermed fort kan havne i en svært trøblete finansiell situasjon.

Related links

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]