annonse

annonse

Treningsbransjens digitaliseringshus

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Hvor bevisst er man egentlig over fremtidens digitaliseringsprosess i treningsbransjen, spør gründer Asle Pedersen i Eziteq.

Det er nok veldig variert, men mitt inntrykk er at de aller fleste ikke har oversikt eller forutsetninger til å se hvor vi vil være om fem år. Heller ikke jeg.

Men, at vi beveger oss lynraskt er det ingen som tviler på.

For deg og meg har det de siste årene blitt utviklet et hav av apper som hjelper den enkelte til å «tracke» sin egen progresjon, fart, fettprosent, puls og hvor siste tur gikk.Garmin, Suunto, Fitbit og mange andre, så mulighetene for mange år siden og gjorde noe med det.

Utfordringen er hvordan sette alt dette i system. En ny app har ikke alltid lang levetid, men settes den i system kan den leve lenger.

Hva mener jeg med å sette det i system?

Digitalisering vs. mennesket

Ta Facebook som eksempel. Det startet som en sosial chat og bildetjeneste for Harvard studenter der man delte enkel informasjon med sine venner. Videre ble tjenestene lange og integrasjonene enda flere. Facebook er ikke bare Facebook lenger, og derfor lever den videre og har stor suksess. Om systemet har bidratt til at vi blir mer sosial eller antisosial vil jeg ikke begi meg inn på.

For oss i treningsbransjen, blir en av de viktigste faktorene i digitaliseringstiden å bruke mulighetene på best mulig måte. Javel, men hvordan da?

For deg som eier og driver av et treningssenter er det viktigst at kunden er fornøyd. En fornøyd kunde forblir et medlem lengre enn en misfornøyd. Digitalisering vil garantert hjelpe deg, men vi må aldri glemme eller undergrave den viktigste faktoren, menneskelig kontakt og oppfølging.

De gamle er eldst

For mange år siden så vi inn i glasskulen og så at det å administrere treningssentre MÅ bli langt mer effektivt. Jeg har selv lang erfaring med de mest brukte systemene i denne bransjen og jeg vil aldri si at de ikke er gode, men gamle systemer har ofte en tendens til å bli enda eldre. Hva da?

Jeg holdt for kort tid siden et foredrag for studenter ved NHH i Bergen der jeg snakket om det å effektivisere ved hjelp av digitalisering.

Ved å presentere eksempler og vise filmsnutter av eksisterende medlemssystemer ble jeg overaskende møtt med måping, risting på hodet og latter. Jeg hadde ikke forventet denne reaksjonen fra en hel sal, selv om jeg ante at de «gamle» systemene ikke ville imponerer en 22 åring.

Så ille er det vel ikke, tenkte jeg.

Problemet er at jeg er 44 år og vokst opp med slike systemer. En 22 åring som får jobb i resepsjonen er oppvokst med Instagram og Snapchat. Digitalisering for ham/henne er at ting skal bare skje, helst uten forklaring, og da i et format som de kjenner igjen fra sin tid på barnerommet med iPad på fanget.

Ni år tilbake, hva skjedde da?

Noe revolusjonerende skjedde her i Norge.

For nøyaktig ni år siden satt du der med din Ericsson eller Motorola mobiltelefon. Nei, det er faktisk ikke lenger siden smarttelefonen kom. Mest sannsynlig satt majoriteten av oss med den gamle telefonen et år til, men vi våknet sakte, men sikkert. Var det egentlig en telefon?

Nei, det var jo ikke det. Det var og er en datamaskin som vi liker å kalle mobiltelefon. Suksess historien kjenner vi godt. Enkelt, intuitivt og effektivt.

I dag kunne vi ikke tenke oss en hverdag uten.

Nettopp!

Akkurat denne innovasjonen har lagt til rette for noen abnorme IT-suksesser verden over. Den har lagt til rette for at vi skal kunne more oss, sosialisere, effektivisere og bli mer kunnskapsrike. Den har lagt til rette for at også Eziteq kan utvikle og integrere med systemer som kan håndteres via denne lille, men store datamaskinen.

Det er ikke nødvendigvis om å gjøre å være først ute med å ta til seg ny teknologi, men på ett eller annet tidspunkt vil du kanskje føle at det du sitter med er modent for utskifting.

Vent gjerne med å se på nye muligheter, men vent ikke for lenge, du vil da kanskje stå igjen og tenke «Søren, om jeg bare hadde…»

FIFA 17 ruler fortsatt…

Eziteq medlemssystem, som ble utviklet for og av treningsbransjen, har tatt det samme steget som alle andre som har vært med å endre framtiden i en bransje. Man har forsøkt å forutse framtiden og turt å satse. Avansert teknologi gir enkle og effektive løsninger, stabilt og trygt.

Underveis i utviklingen benyttet vi «syretesten» på en 12 åring, nå 14. Klarer vedkommende å utføre handlingen så er vi framtidsrettet. Må den forklares må vi sette oss ned på tegnebrettet igjen.

Ikke er det, og kommer nok ikke til å bli det heller, at en 14 åring synes medlemssystemer er like engasjerende som å spille FIFA 17 men vi kan allikevel sørge for at den oppvoksende generasjonen finner det inspirerende og givende å arbeide med effektive systemer.

 «Jeg er ikke redd for ny teknologi, jeg er redd for gammel»

Mange bedriftsledere er reelt bekymret for å være for sent ute. Men det er heller ikke bra å være for tidlig ute. Vurderingen som avgjør om å «Gjennomføre» eller «Vente» kan være utfordrende i seg selv. Uansett er det vanskelig å komme utenom en seriøs vurdering om å gjennomføre før eller siden.

Små og mellomstore bedrifter er stadig under press fra større aktører, og slik vil det nok være i framtiden også. Men du kan demme opp for truslene ved å tilegne deg kunnskap og teknologi som matcher dem.

Man må bare sørge for å effektivisere og tilpasse tilstrekkelig, slik at man ikke bukker under for konkurransen.

LES OGSÅ: Nytt medlemssystem ga ny hverdag!

Nå høres det gjerne ut som om jeg har noe å selge deg, og ja, jeg har jo det, men samtidig har jeg en forventning til at endringer skjer over tid, ikke over natten.

Duppe meg her og ditt meg der

Mitt tips er å alltid være åpen for ny teknologi som faktisk kan bidra til at du ikke blir akterutseilt eller presset ut på sidelinjen av større aktører. Samtidig bør du ha en kritisk vurdering om det kan bidra til effektivisering eller bli enda en duppeditt som du ikke har kapasitet til å utnytte fullt ut.

Framtiden vet vi litt om, og du vet kanskje også noe som ingen andre vet, da gjelder det å utnytte muligheten.

Og du, om du ser fremtiden, sørg nå for å være der før det er for sent!

Det skal i alle fall vi.

Her kan du lese mer om Eziteq

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]