Det er lite bevegelse blant de ti største, men det gror i underskogen. SKY Fitness vokste prosentvis mest, mens Stamina Trening falt prosentvis mest.
Det kommer frem i rapporten Treningssenterbransjen 2018 i regi av Virke Trening. Kjedenes markedsandel er målt i omsetning.
LES OGSÅ: Passerte fem milliarder i omsetning!
I alt har Virke Trening med 36 kjeder, hele fem som ikke var på fjorårets oversikt. Barry’s Bootcamp er den største blant disse – med en markedsandel på 0,6 prosent.
Som man kan se av tabellen under er det ti kjeder som kan notere seg for vekst i markedsandel i 2017, og den som vokste aller mest prosentvis var SKY Fitness.
LES OGSÅ: Himmelferd uten voksesmerter
For å sette det litt i perspektiv: Samlet sett omsatte treningssenterbransjen for 5 109 millioner kroner i 2017. Det gir SKY Fitness en omsetning på ca. 31 millioner kroner.
I toppen av tabellen ligger selvfølgelig SATS Elixia – som kunne notere seg en markedsandelvekst på 0,2 prosent. Med en markedsandel på 27,6 prosent, gir det en omsetning i landet 1,41 milliarder kroner. Kjeden er med andre ord sånn cirka 45 ganger større enn SKY Fitness.
SATS Group større enn alle de frie
Oversikten viser at det er åtte kjeder med tilbakegang, og den som falt mest (prosentvis) var Stamina Trening, som reduserte sin markedsandel, målt i omsetning, med 0,4 prosent. Kjeden er fremdeles den tredje største i Norge, og den største som ikke eies av SATS Group.
LES OGSÅ: Norsk Treningshelse kjøper Stamina Trening
SATS Group med Fresh Fitness og SATS Elixia har til sammen 33,2 prosent av totalmarkedet. Det vil si at det eierskapet omsetter for mer enn alle de frittstående treningssentrene – de som ikke er organisert i kjede – til sammen. Faktisk det det bare 0,1 prosent som skiller alle de frittstående fra SATS Elixia – målt i omsetning.
De frittstående treningssentrene hadde en markedsandel på 27,7 prosent.
Tretten av kjedene på oversikten står på stedet hvil, med samme markedsandel som i 2016. Totalt sett har treningssenterkjedene en markedsandel på 72,2 prosent – opp fra 70, 2 prosent i 2016 – men ikke helt der de var i 2015: da var markedsandelen til kjedene på 72,8 prosent.
LES OGSÅ: Treningskjedenes markedsandel 2016
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]Markedsandeler 2017 (Kilde: Virke Analyse)
Kjede | Markedsandel 2017 | Markedsandel 2016 | Endring 16-17 |
SATS Elixia | 27,6 % | 27,4 % | 0,2 % |
Fresh Fitness | 5,6 % | 5,6 % | 0,0 % |
Stamina Trening | 5,1 % | 5,5 % | -0,4 % |
3T | 4,2 % | 4,0 % | 0,2 % |
Studentsamskipnadene | 4,2 % | 4,0 % | 0,2 % |
Spenst | 3,6 % | 3,7 % | -0,1 % |
Actic | 2,5 % | 2,7 % | -0,2 % |
Family Sports Club | 2,2 % | 2,2 % | 0,0 % |
EVO Fitness | 2,1 % | 2,1 % | 0,0 % |
NR1Fitness | 1,6 % | 1,4 % | 0,2 % |
Sprek og Blid | 1,1 % | 1,1 % | 0,0 % |
Aktiv 365 | 1,0 % | 1,0 % | 0,0 % |
Toten Treningssenter | 1,0 % | 0,9 % | 0,1 % |
Mudo Gym | 1,0 % | 0,8 % | 0,2 % |
Impulse | 0,9 % | 0,9 % | 0,0 % |
Asker Treningssenter | 0,8 % | 0,7 % | 0,1 % |
Fitness.Xpress | 0,7 % | 0,8 % | -0,1 % |
Bare Trening | 0,7 % | 0,7 % | 0,0 % |
Aktiv Trening | 0,6 % | 0,9 % | -0,3 % |
Fitness24seven | 0,6 % | 0,5 % | 0,1 % |
Sky Fitness | 0,6 % | 0,1 % | 0,5 % |
Barrys Bootcamp | 0,6 % | N/A | N/A |
Trento | 0,5 % | 0,6 % | -0,1 % |
Sports Club Akropolis | 0,5 % | 0,5 % | 0,0 % |
Sprek 365 | 0,5 % | 0,4 % | 0,1 % |
Condis | 0,5 % | N/A | N/A |
Avancia | 0,4 % | 0,6 % | -0,2 % |
Sporty 24 | 0,4 % | 0,4 % | 0,0 % |
EasyFit | 0,2 % | 0,2 % | 0,0 % |
Stolt | 0,2 % | N/A | N/A |
Puls | 0,2 % | N/A | N/A |
Pro Gym | 0,1 % | 0,2 % | -0,1 % |
Fitnesspoint | 0,1 % | 0,1 % | 0,0 % |
Sport 4 You | 0,1 % | 0,1 % | 0,0 % |
Shapes | 0,1 % | 0,1 % | 0,0 % |
Sportica | 0,1 % | N/A | N/A |
Totalt | 72,2 % | 70,2 % | 2,0 % |