annonse

annonse

Treningskjedenes markedsandeler 2019

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

SATS er størst og øker mest, men det er bevegelse blant de største kjedene. Etter SATS var det SKY Fitness som tok det største steget.

Listen over treningskjedenes markedsandel, målt i omsetning, er utarbeidet av Virke Analyse for bransjeforeningen Virke Trening. Tallene er presentert i rapporten Treningssenterbransjen 2020.

Rapporten publiseres vanligvis høsten etter det året den omhandler, men 2020-rapporten ble forsinket på grunn av koronapandemien. Fjoråret bød på en del endringer som ikke er hensyntatt i markedsandelene for 2019.

Til tross for at vi er godt inne i 2021, byr listen over markedsandeler på interessante utviklingstrekk. Storebror SATS er den kjeden som øker mest, målt i omsetning. Totalt sett er det 17 kjeder som øker markedsandelen, 13 som faller og 18 som står på stedet hvil – sett i forhold til tallene for 2018.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Kjedemakten fortsetter å øke

På topplisten er det små svingninger, men det er verdt å merke seg SKY Fitness som tar et sprang opp på Topp 10-listen. Family Sport Club, Fresh Fitness og Actic faller litt, mens EVO, Nr1 Fitness og 3T øker noe.

I løpet av 2020 har det vært flere endringer i Family Sports Club, og Fresh Fitness har lagt på seg etter kjøpet av de østlandsbaserte sentrene i Bare Trening-kjeden. Fitness Xpress faller, men det skyldes at tre av fire sentre ble solgt til SATS i januar 2019.

De siste års utvikling med at kjedemakten øker, bare fortsetter. Totalt står kjedene for over 76 prosent av den samlede omsetningen.

Markedsandeler 2019 (Kilde: Virke Analyse)
Kjede Markedsandel 2019 Markedsandel 2018 Endring 18-19
SATS 28,8 % 27,7 % 1,1 %
Family Sports Club 6,7 % 6,8 % -0,1 %
3T 4,6 % 4,4 % 0,2 %
Studentsamskipnader 4,6 % 4,4 % 0,2 %
Fresh Fitness 4,2 % 4,4 % -0,2 %
Spenst 3,4 % 3,4 % 0,0 %
Actic 2,8 % 3,1 % -0,3 %
EVO Fitness 2,5 % 2,3 % 0,2 %
NR1Fitness 2,1 % 1,9 % 0,2 %
Sprek og Blid 1,3 % 1,0 % 0,3 %
Sky Fitness 1,3 % 0,6 % 0,7 %
Aktiv 365 1,1 % 1,1 % 0,0 %
Mudo Gym 1,0 % 1,0 % 0,0 %
Impulse 0,9 % 0,9 % 0,0 %
Bare Trening* 0,9 % 0,9 % 0,0 %
Toten Treningssenter 0,9 % 0,8 % 0,1 %
Sporty 24 0,6 % 0,5 % 0,1 %
Feel24 0,6 % 0,4 % 0,2 %
Fitness24seven 0,5 % 0,6 % -0,1 %
Barrys Bootcamp 0,5 % 0,6 % -0,1 %
Squash Fitness 0,5 % 0,6 % -0,1 %
Trimhuset 0,5 % 0,4 % 0,1 %
Sprek 365 0,5 % 0,1 % 0,4 %
Sparta Treningssenter 0,4 % 0,5 % -0,1 %
Trento 0,4 % 0,4 % 0,0 %
Condis 0,4 % 0,4 % 0,0 %
Aktiv Trening 0,3 % 0,5 % -0,2 %
Avancia 0,3 % 0,4 % -0,1 %
Puls** 0,3 % 0,3 % 0,0 %
Puls*** 0,3 % 0,2 % 0,1 %
Feelgood 0,3 % 0,2 % 0,1 %
Gym Gruppen 0,3 % 0,2 % 0,1 %
Rapida 0,2 % 0,3 % -0,1 %
EasyFit 0,2 % 0,2 % 0,0 %
Pro Gym 0,2 % 0,2 % 0,0 %
Care Treningssenter 0,2 % 0,2 % 0,0 %
Fitnesspoint 0,2 % 0,1 % 0,1 %
Sportica 0,2 % 0,1 % 0,1 %
Stolt 0,2 % 0,4 % -0,2 %
Fitness.Xpress**** 0,1 % 0,7 % -0,6 %
iTrain 0,1 % 0,2 % -0,1 %
Sport 4 You 0,1 % 0,1 % 0,0 %
Shapes 0,1 % 0,1 % 0,0 %
Aktiviteten 0,1 % 0,1 % 0,0 %
Atletico 0,1 % 0,1 % 0,0 %
iGym 0,1 % 0,1 % 0,0 %
MaxGym 0,1 % N/A N/A
Impulz 0,1 % N/A N/A
Totalt 76,1 % 73,9 % 2,2 %

***Puls: Puls Langhus, Bøleråsen, Greverud og Trollåsen

**Puls: Puls Kongsvinger, Letohallen, Bjerke og Flisa

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]