Actic’s country manager Leif Nilsen mener at treningssenterbransjen må ta ansvar for å endre den dårlige trenden med priskampanjer og at kundene ikke tydelig ser forskjell på treningssentrene og konseptene en tilbyr.
Vi er nok alle enige om at vi på generelt grunnlag har for lave priser og at priskampanjer kan være med på å skape et feilaktig inntrykk av at dette er normen for bransjen. At vi og enkelte andre, til tider må prøve forskjellige varianter for å hente nye kunder til sentrene, mener jeg er naturlig og nødvendig i en konkurransesituasjon.
Innlegg av Stephen Meinich-Bache, grunder/styreleder, Sport 4 You AS
Utfordring i treningssenterbransjen
Det som kanskje er en vel så stor utfordring i bransjen, er den samme som jeg i en årrekke har møtt som leder i hotellbransjen. Nemlig at kundene ikke tydelig ser forskjell på treningssentrene og konseptene en tilbyr. Dette er en større utfordring for bransjen enn priskampanjer og gjør at kundene ikke forstår, hvorfor Actic kan ta kroner 499,- for et ordinært medlemskap og SATS tar kr. 679,- for det samme tilbudet, om en ønsker å trene på et fast senter.
Differensiere produktene
Treningssenterbransjen må først og fremst bli flinkere å differensiere produktene, deretter prisbildet på en måte som gjør at det er tydelig for kunden hva innholdet er. Dette kan være størrelsen på senteret, kvaliteten i utstyret, innholdstilbudet til senteret, med eller uten PT og eventuelt hvilke tjenester som er inkludert. Det er hva som skiller oss som bør avgjøre prisen ut til kunden.
Pris vil alltid være et verktøy
Det gir ikke mening om Evo, skal konkurrere med tilbudet til SATS eller at Fresh skal konkurrere med Actic. Det gir mening om SATS konkurrerer med Actic, og at Fresh konkurrere med Evo. Herunder gir det mening at vi som driver Sport 4 You til dels konkurrerer med Evo, men ikke om vi prøver å konkurrere med det lokale Crossfit senteret. Pris er alltid et verktøy, men ikke det beste om vi ønsker en proff bransje med fornøyde kunder.
At forskjellige aktører forsøker å dra inn kunder med kampanjer blir vi aldri kvitt og det gir heller ikke mening. Men å sørge for at vi alle klarer å prise riktig for det tilbudet vi gir, det er veien å gå og gjør at vi alle blir vinnere i en tøff bransje.