I 2018 la Trento-kjeden om driftsmodellen sin ved å redusere kostnader, innføre automatiske «kiosker», legge om til basispris og fjerne bindingstiden. Det har gitt resultater. – Det ser ut som vi har funnet en svært lønnsom driftsform som jeg håper kan fungere på flere steder, sier daglig leder Stig Nyengen når vi spør han om hvorfor han har kjøpt 360 Grader på Gjøvik.
Trento kjøpte i desember opp 360 Grader Treningssenter Gjøvik AS, og senteret er nå omprofilert til enda et Trento senter. Sammen med ett under bygging blir dette det sjuende siden de startet sitt første treningssenter i 2006, og Trento har senter sentralt plassert på Romerike, Hurumlandet og nå også Innlandet.
Tøff konkurranse
Det blir flere og flere store og tunge kjeder i bransjen, og for å posisjonere seg i treningssenterbransjen har Trento bevisst satset på høy kvalitet, gode løsninger for medlemmene, og ikke minst nye og innovative treningsmetoder.
De har selv utviklet bl.a. Trento Run som er en spesialdesignet løpesal, og Trento Performance for de medlemmer som virkelig ønsker å utvikle treningen sin.
– Dette må vi gjøre for å klare oss i en tøff bransje der vi alltid må ligge et lite skritt foran, sier Stig, og fortsetter: – Fordelen med at vi ikke er så store er også vi lettere kan tilpasse oss og gjøre endringer raskt.
Service og økonomi
Trento får gode tilbakemeldinger av sine medlemmer for servicegrad. Å være tett på, og være der for medlemmene har alltid vært viktig.
For å få mer tid til våre trenende og bruke mindre tid på administrasjon fant de sammen med Sics Systems løsninger som passet for dem, som kunne ivareta alt av medlemsadministrasjon.
– Trento har nå SICS System på seks av sine senter. Gjennom målrettede og effektive grep kunne vi endelig få et system som jobber med oss og ikke mot oss, sier Nyengen.
Medlemssystemer som fungerer
Det er lett å merke at Trento har svært god erfaring med medlemssystemene til Sics System, som både har gitt dem bedre kontroll og lavere kostnader. Sics System krever svært lite administrasjon og tar også i stor grad vekk behovet for resepsjonsfunksjonen.
– Det var rett og slett ingen tvil om at vi skulle fortsette med dem (Sics System red. anm.). Hvordan medlemshåndteringen, inn- og utpasseringer, sikkerhet og ikke minst økonomien fungerer, gjør at vi helt klart fortsetter med vår gode samarbeidspartner, sier Nyengen.
– I tillegg har vi tettet mange hull når det kommer til å låne medlemskort til venner, legger han til.
Lys fremtid
Selv om det er tider der det går litt opp og ned, så er ikke Trento i tvil om at medlemmene ikke forsvinner.
– Det er jo ikke slik at medlemmene sluttet fordi de ikke ville trene, så når hverdagen begynner å ligne normalen er vi ikke i tvil om at medlemmer er tilbake som vanlig, og kanskje i enda større grad.
Og til slutt legger Stig til, at er det noen gang man har muligheten til å ta tak i å utvikle treningskonsepter, rutiner, og ikke minst finne gode systemer som fungerer – så er det nå.