annonse

annonse

Tror bransjen tjener penger som gress

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Folk flest tror at treningssenterbransjen gjør det bra økonomisk. Potensielle medlemmer mener man får lite for pengene det koster å være medlem.

 65 prosent av de spurte i omdømmeundersøkelsen i regi av Credicare, mener at norske treningssentre gjør det usedvanlig bra, svært bra eller bra økonomisk sett. Hele 42 prosent tror bransjen gjør det usedvanlig eller svært bra.

Det står i sterk kontrast til de økonomiske analysene av bransjen.

I 2014 omsatte treningssenterbransjen for 4,9 milliarder kroner. Driftsmarginen havnet på fattige 1,3 prosent – eller 63,7 millioner kroner. Hele 43 prosent av landets treningssentre drev med underskudd i 2014. Selv om majoriteten er over streken, og enkelte gjør det bra, er treningssenterbransjen generelt sett ingen høymarginbransje.

Kun 13 prosent av de spurte sier at de tror bransjen gjør det akseptabelt eller dårlig. En av fem vet ikke.

Lite for pengene

På spørsmål om «I hvor stor grad mener du at man får mye for pengene på et treningssenter?», svarer nesten halvparten av de som har medlemskap at de får svært mye eller ganske mye for pengene.

Kun 11 prosent av de som ikke har medlemskap sier det samme. I denne gruppen sier derimot 37 prosent at de får lite eller svært lite for pengene på et treningssenter, i motsetning til 11 prosent av de som har medlemskap.

Blant medlemmene er 41 prosent indifferente (svarer «verken eller», på spørsmålet), mens 35 prosent av de som ikke har medlemskap sier det samme.

Så kan man jo stille seg et retorisk spørsmål om det er rom for prisjusteringer innenfor disse oppfattelsene?

Annonsører:
[slideshow_deploy id=’1113′]

Les også de andre sakene om den aller første omdømmeundersøkelsen for treningssenterbransjen:

Treningssenterbransjen har svakt omdømme

Derfor er folk medlem på treningssentre

annonse

Partnere

Leverandørpartnere

[l_slider]