Dehn Design lanserte en yoga-kolleksjon i februar og har allerede solgt over all forventning. Nå utvides kolleksjonen med andre treningsklær, og gründeren har ambisjoner om å selge flere tusen plagg gjennom trenings- og yogasentre.
Treningsklær er god butikk. Nordmenn handler treningstøy for millioner av kroner hvert eneste år. Det inspirerte designer og gründer Merete Nyegaard Dehn til å utvikle en kolleksjon myntet på yogis i alle aldre.
– Jeg har designet klær siden 2009, og i februar lanserte jeg min første kolleksjon til yoga-bruk. Den har fått veldig god respons og det er et stort marked. Det er i utgangspunktet deilige koseplagg, men det er yoga jeg hadde i tankene, forteller Dehn som selv er aktiv yogi.
Responsen har gjort at hun allerede er i gang med en ny kolleksjon med blant annet tights og trange topper, som skal være klar i løpet av mai.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
– Det blir et større konsept. Kolleksjonen er myntet på yoga, men også til studio- og senterbruk ved generell trening, fastslår hun.
Fordeler med bambus
Siden lanseringen i februar har Dehn Design solgt mellom 1000 og 1500 plagg, anslår gründeren. Nå vil hun aktivt inn på yoga -og treningssentre.

– Ambisjonen er å ha en god spredning i hele Norge, men målet er ikke å henge over alt. Jeg ønsker å fange opp forhandlere i det riktige nettverket. Det er en del sentre som ønsker å ha noe alle andre ikke har, sier Dehn.
Kolleksjonen Yoga Luxury er basert på bambus (nesten 70 %), og Dehn forteller at hun står inne for kvaliteten og at det ekte bambus.
– Jeg er opptatt av kvalitet i alle ledd og har garanti fra produsenten om det er ekte bambus. Materialet har mange gode egenskaper som transport av fukt, det er godt mot huden og man kan vaske det på 30 grader.
Dehn forteller at hun i designfasen lette etter et materiale som hadde tilsvarende egenskaper som alpakka, som hun bruker i andre kolleksjoner.
– Bambus blir rent ved 30 grader selv ved aktiv bruk. Det setter seg ikke lukt i stoffet, det er strykefritt og veldig enkelt å vedlikeholde, fastslår hun
Store ambisjoner
I første omgang er det kun treningsklær for kvinner som står på menyen, men Dehn forteller at hun allerede har fått spørsmål om å lage treningsklær til menn, så det er på trappene.
– Hva med konkurransen på markedet?
– Jeg er ikke redd for konkurranse. Det gjelder å tenke litt nytt, at man kan lage supplerende produkter, er nysgjerrig på markedet og hva kundene ønsker. Vi fikk god respons på en yoga-messe i Sverige nylig fordi vi skiller oss ut, bruker et rent materiale og har andre typer produkter for alle aldersgrupper, sier Dehn.
Ambisjonen for inneværende år er «å selge flere tusen plagg».
– Vi bruker sosiale medier og bloggere for å skape etterspørsel hos forbrukerne. De som har kjøpt, kommer ofte tilbake og vil ha mer. Vi satser på å bli store i Norge, og etablere et fast marked her – selv om forespørslene allerede har kommet fra utlandet, sier Dehn.