Guiden PT Startup lanseres i midten av mai. Markedsføring, sosiale medier, oppstart og kunnskapsdeling er stikkord fra opphavsmennene Steinar Ekren og Simon Hagen.
Forfatterne av guiden, eller boka, PT Startup vil lære personlige trenere mer om markedsføring og det å drive business.
De to forfatterne har hver sin innfallsvinkel: Steinar Ekren er utdannet PT fra Akademiet for Personlig Trening med tilleggskursene Rehab Trainer og Elite Trainer. Han driver sitt eget PT-senter; Melhus Personlig Trening. Simon Hagen har markedsføringsbakgrunn og driver selskapet Valuda som tilbyr tjenester innen markedsføring og sosiale medier.
– Det var Simon som kom på ideen om å skrive en bok om markedsføring for PT-er. Jeg har lenge kunnet tenke meg å jobbe med andre PT-er og være med på å gjøre dem bedre, forteller Steinar Ekren.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Resultatet ble boka PT Startup og tilleggstjenester rundt. Det langsiktige målet for de to opphavsmennene er 500 solgte eksemplarer.
Vil jobbe for kunnskapsdeling
PT Startup tar for seg områder som oppstart og økonomi, markedsføring, nettcoaching, PT-senter samt målsetting og produktivitet.

– Innenfor markedsføring skriver vi om hva som har fungert for meg som PT, og om hva som fungerer generelt. I jobben min har jeg hatt like mange dårlige som gode ideer. Ved å dele erfaringer kan man unngå at andre går i de samme fellene. Når det gjelder målsetting og produktivitet, går det på å sette seg fornuftige mål, og å være mest mulig effektiv når man jobber: Når du jobber skal du gjøre noe som medfører at du tjener penger, sier Ekren.
Som en del av konseptet er det også satt opp en lukket – men gratis – Facebook-side hvor målet er kunnskapsdeling og erfaringsutveksling. En ytterligere, eksklusiv gruppe tilbys de som legger mer i potten.
– Det blir et community hvor vi prøver å legge til rette for at medlemmene er produktive og deler informasjon og tips. Det kommer vi også til å gjøre noe av på gratissiden vi allerede har, sier Ekren.
Han legger til at de uansett føler et ansvar for å svare på spørsmål og følge opp diskusjoner i gruppen, uavhengig om medlemmene har kjøpt guiden eller ei
Sosiale medier-tjeneste
Duoen bak konseptet tilbyr også utvikling av egen hjemmeside for de medlemmene som ikke har det.
– Vi har i tillegg planer om å drive en sosiale medier-tjeneste for de som har kjøpt guiden. Vi hjelper dem med å styre sosiale medier og tar en pris for hver kunde som på bakgrunn av det, kjøper tjenester av dem. Man betaler ingenting før man har fått kunden. Det er jo også en fin markedsføring av oss for å vise hva vi kan, forteller Ekren.
– Hvordan behandler dere markedsføring for PT-er i lys av at det ofte er kropp og utseende, med tilhørende kroppspress, som er i fokus?
– Jeg personlig tenker at trening er mye mer enn «sixpack» og to prosent kroppsfett. Derfor skriver jeg i boka om forskjellige måter å markedsføre seg på. Jeg anbefaler å bruke andre metoder og heller spille på gode verdier for å markedsføre seg selv, sier Ekren.