annonse

annonse

Vil vokse på Crossfit

annonse

annonse

Kommentar

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

Meningsmåling

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg her.

PLAY Sport har spesialisert seg på Crossfit-segmentet. – Vi selger ikke noe vi ikke bruker selv, fastslår daglig leder Jon O. Rørvik.

PLAY Sport ble startet på bakgrunn av gründernes egne behov for utstyr. Jon O. Rørvik forteller at de skulle starte to Crossfit-sentre selv, et i Arendal og et i Kristiansand.

– Utstyret skulle være bra og tåle en støyt. Valget var å kjøpe fra USA eller Rogue Fitness – eller shoppe litt her og der i Norge, sier han.

På toppen av listen lå ønsket om et helhetlig merke, men det fantes ikke noe norsk alternativ til Rogue.

– Vi tenkte at vi kanskje kunne slå to fluer i en smekk. Vi hadde allerede «forsket» mye på hvor vi kunne få tak i godt utstyr. Kanskje vi kunne ta inn utstyr, teste det og lage et eget merke?

Definerer seg som ildsjeler

Gründerne tok en runde på det med rådgivere, og konkluderte med at det var et behov i markedet. Merkenavnet ble utviklet, produsenter identifisert og første produktserie ble lansert. I dag drives selskapet av Rørvik, Glenn Rune Olsen og Alexandra Steiro.

– Det startet der, og vi fikk noen totalleveranser i begynnelsen. Vi har startet opp flere Crossfit-boxer selv, og fikk kontakt med en del som hadde den samme drømmen, sier Rørvik.

Han forteller at PLAY Sport har hjulpet flere med oppstart. Hittil er det levert åtte komplett boxer, og inkludert delleveranser er man oppe i 25 sentre.

– Vi ser på oss selv som litt annerledes enn andre utstyrsleverandører. Vi er ildsjeler innen Crossfit, og vil hjelpe andre som vil starte. De fleste av dem er gira på trening og starter opp med eget fordi de har lyst, ikke for at de skal tjene så mye penger, sier Rørvik.

VÅRE ANNONSØRER:

[slideshow_deploy id=’1113′]

 

Det har selskapet tatt konsekvensen av og tilbyr leie av utstyr.

– Vi kjøper inn utstyr, de betaler leie. Kundene kan kjøpe ut utstyret og får tilbake halvparten av leiekostnaden – eller de kan levere det tilbake. Men de fleste klarer å få det til å gå rundt.

Mer Crossfit på sentrene

Rørvik forteller at ca. 90 prosent av omsetningen stammer fra Crossfit-markedet, men at PLAY også har noen privatkunder.

Jon O. Rørvik og Alexandra Steiro.
Jon O. Rørvik og Alexandra Steiro.

Hva er ambisjonene fremover?

– Vi ønsker å bli større og komme inn på litt andre markeder også, for å øke volumet. Vi jobber aktivt mot for eksempel mindre PT-sentre, fysioterapeuter som har egne treningsrom og andre små nisjemarkeder som kjellergym og garasjegym. Men vi ønsker å sette opp komplette Crossfit-boxer i stedet for å selge en kettlebell i ny og ne, for det er det mange som gjør, sier Rørvik.

Målgruppen er også tradisjonelle treningssentre.

– Jeg tror Crossfit kommer til å endre seg litt, og stadig flere vanlige treningssentre tar grep. Før var standarden å utstyre et hjørne i lokalet eller å sette opp en rigg som få brukte. Nå har vi levert til en del sentre som integrerer Crossfit eller setter opp en box vegg i vegg og kjører samarbeid. Fremover vil vi se de en kombinasjon av de røffe, opprinnelige Crossfit-sentrene og treningssentrene med litt mer stilrene konsepter.

Vil dele kunnskap med andre

Produktene fra PLAY Sport kommer fra Asia. Rørvik forteller at de stadig tester fabrikker og forbedrer utstyr. Både Pakistan og Thailand er produsentland, i tillegg til Kina som det største.

– Man kan få alle salgs kvaliteter i Kina. Alt vi fører er overdimensjonert i forhold til bruken, og vi skal ikke være billigst. Bruker vi det ikke selv, selger vi det ikke. Slagordet vårt er Made by Athletes, og vi sponser utøvere som tester utstyret sammen med, og for oss.

Hvordan opplever dere konkurransen på markedet?

– Vi ser at det er flere som kan levere alt, men da får man litt av hvert fra forskjellige produsenter, ikke en helhetlig produktlinje. Der konkurrerer vi kun med Rogue Fitness. Dessuten er vi genuint interesserte i markedet, og gir gratis råd og veiledning, langt utover utstyret. Veiledning som også går på drift av boxen. Når vi får en henvendelse, kutter vi gjerne bort utstyr kunden har spurt om og hjelper dem med å justere tilbudet, for det er ikke alltid man vet hva man trenger, sier Rørvik.

annonse

Senterpartnere

Leverandørpartnere

[l_slider]