Muligheten for å betale med Vipps ved nettinnmelding, gav 30 – 40 prosent høyere gjennomføringsprosent enn ved tradisjonell betaling med kort og bank-ID.
– Vi er overrasket over at innføring av Vipps utgjorde så mye, fastslår salgssjef Øyvind Tranøy i Online EDB/Exceline.
Tradisjonelt har potensielle medlemmer betalt med Visa eller Mastercard ved innmelding via et treningssenters nettsider. Ulempen er at banken ofte krever en ekstra godkjenning, 3D-secure, og kunden må bruke bank-ID for å bekrefte betalingen.

Tranøy forteller at de har sporing på hvor langt potensielle medlemmer kommer i innmeldingsprosessen.
– Vi ser at en god del faller av når det kommer til betaling. Det er naturlig å tenke at de ikke har bank-ID tilgjengelig der og da, eller at det blir litt for reelt, og så angrer de seg i siste sekund uten å gjennomføre betalingen. Og blir heller ikke medlem.
Enklere prosess
– Tror du at Vipps har gjort det enklere for folk å bruke penger?
– Ja, det er ganske markant dette. Vi ser også at de som betaler med Vipps bruker kun halvparten så lang tid på å betale i forhold til tradisjonelle metoder. Vipps gjør at prosessen blir enklere og mer smidig – og det er å anta at folk kanskje ikke har det samme forholdet til pengene sine når de bruker Vipps i forhold til det å bruke kort, sier Tranøy.
VÅRE ANNONSØRER:
[slideshow_deploy id=’1113′]
Han forteller videre at de rullet ut Vipps-muligheten til alle kundene som har nettinnmelding på hjemmesidene sine. Resultatet var at av alle som meldte seg inn, var over 60 prosent av betalingene gjennomført med Vipps fra dag én.
– Folk er vant til Vipps, og ikke redd for å bruke det. DNB tar to kroner i gebyr per betaling, men det er det verdt for å få et medlem.
Spår slutten for avtalegiro
Etter Vipps-betalingen er gjennomført, sendes kunden til avtalegirobekreftelse – hvis de skulle ha ban-ID for hånden. Om ikke sendes det ut en papirfaktura med informasjon om avtalegiro.
– Avtalegiro lever, men med det nye bankdirektivet som trer i kraft 1. januar 2018, åpner det seg uendelig med muligheter. Kundene blir fristilt fra banken sin, banken blir et oppbevaringsdepot for pengene dine. Det vil gi vekst av digitale lommebøker – ala Masterpass. Min spådom er at avtalegiro da vil forsvinne i løpet av tre år, fastslår Tranøy.
Økt konverteringsgrad
En av Exceline-kundene som har tatt i bruk Vipps ved nettinnmelding er SKY Fitness Norge.

– Konseptet vi selger er at det skal være enkelt å komme i gang. Vipps gjør nettopp dette, forenkler innmeldingsprosessen for våre kunder. Det vi opplever som veldig positivt med overgangen til Vipps, er at konverteringsgraden vår har økt merkbart siden vi lanserte, sier administrerende direktør Jorge Brito.
Han legger til at utviklingen er meget positiv.
– Før overgangen til Exceline, gjorde vi all faktureringen gjennom Visa-kort, samtidig som vi brukte det som medlemskort. Det ga helt greie resultater, men kan ikke sammenlignes med det vi opplever når vi bruker Vipps og avtalegiro, sier Brito.